به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدحسین موسیزاده بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: این تعداد دانشجو در 300 رشته مختلف در 888 مرکز علمی کاربردی سطح کشور مشغول به تحصیل هستند.
به گفته وی، در حال حاضر ایران اسلامی در حوزه آموزشهای علمی از رشد بینظیری برخوردار بوده و طبق گزارشات آژانسهای علمی ایران مقام اول رشد علمی را در دنیا کسب کرده است.
وی تلفیق علم و عمل در حوزه آموزشی را از کلیدیترین عوامل موثر در پیشرفتهای کشور دانست و افزود: در چند سال گذشته در کشور تمامی توان به سمت آموزشهای نظری هدایت شده و از بکارگیری علم و فناوری در کشور غافل شدهایم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: بدون شک بیتوجهی به حوزه علم و فناوری زمینه عقبافتادگی کشور را نسبت به سایر کشورها فراهم خواهد کرد.
استقرار نظام جامع مهارت و فناوری در کشور
موسیزاده با اشاره به تغییر نظام آموزشی کشور در راستای هدایت به سمت آموزشهای مهارتمحور، اظهار کرد: نظام جامع مهارت و فناوری بر پایه حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سالجاری در کشور استقرار پیدا میکند.
به گفته وی، لازمه استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری در کشور ایجاد ساز و کارهای لازم، شناسایی فناوریهای نوین موجود و توجیه همه دستگاههای اجرایی است.
وی ارتقا و انتقال دانش کار و فناوری، بههنگام کردن مهارتهای شغلی، جامع بودن و انسجام در سیاستگذاری، افزایش مستمر و فرایند بهرهوری و گسترش نظارت و پشتیبانی در تمامی سطوح تحصیلی آموزشهای رسمی و تکمیلی بین سطوح را از مهمترین اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری عنوان کرد.
به گفته وی، اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخشهای مختلف صنعت، تربیت و افزایش کارآیی، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر براساس نیاز بازار و صنایع و ارتقای سطح فرهنگ مهارتآموزی و نهادینه کردن فرهنگ کسب و کار مبتنی بر استعداد از دیگر اهداف نظام جامع آموزش مهارت و فناوری است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: نظام جامع مهارت و فناوری بر سه بخش آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفهای و شرایط احراز اشتغال متمرکز شده است.
موسیزاده با بیان اینکه پذیرش تمامی دانشجویان در مهر و بهمنماه جاری براساس این نظام صورت میگیرد، افزود: با اجرای این نظام آموزشهای علمی در دانشگاه از 45 تا 50 درصد به بیش از 60 درصد ارتقا مییابد.
وی تصریح کرد: با استقرار این نظام در سالجاری دانشجویان رشتههای مختلف یکدوره کاربینی و دو دوره کارآموزی را به منظور آشنایی با شغل آینده خود میگذرانند.
راهاندازی مراکز علمی کاربردی در جوار صنایع
وی با بیان اینکه هر صنعت یک دانشگاه علمی کاربردی از دیگر اولویتهای کاری ما در سالجاری خواهد بود از راهاندازی مراکز علمی کاربردی در جوار کارخانهها و مراکز صنعتی سراسر کشور خبر داد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: به منظور استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود، مراکز علمی کاربردی در جوار مراکز کار راهاندازی میشوند.
موسیزاده خاطرنشان کرد: سعی داریم با راهاندازی مراکز علمی کاربردی در جوار مراکز صنعتی رشتههای صنعتی بهصورت تخصصیتری به افراد مشغول بهکار ارائه شود.
وی افزود: قطعا راهاندازی این مراکز در کنار صنایع میتواند، نقش بسزایی در بهرهوری بهینه از امکانات و نیروی انسانی داشته و منجر به توسعه بیش از پیش حوزه صنعت کشور بهویژه استانهای کمبرخوردار خواهد بود.
توسعه خوشههای فناوری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی از توسعه خوشههای فناوری بهعنوان یکی دیگر از برنامههای مهم و اولویتدار دانشگاه جامع علمی کاربردی نام برد و افزود: با بررسی و شناسایی ظرفیتها و استعدادهای هر منطقهای خوشهها شناسایی و بومیسازی میشوند.
موسیزاده خاطرنشان کرد: خوشههای صنعتی براساس استعدادهای شناسایی شده در استانها و تجمع صنعتی از کسب و کار شناسایی و براساس معیارهایی نظیر تولید، اشتغال، ارزش فروش، ارزش صادرات و ارزشافزوده اولویتبندی و اجرا میشوند.
وی در ادامه با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیتهای مناسبی در زمینههای مختلف است گفت: رشتههای تحصیلی مرکز علمی کاربردی استان براساس نیازمندیها و ظرفیتهای منطقه پیشبینی شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: باید با استفاده از دانش بومی و تربیت افرادی متخصص و کارآفرین از ظرفیتها و استعدادهای کشاورزی، خدماتی خوبی که در این استان وجود دارد به منظور تسریع روند توسعه استان نهایت استفاده را کرد.
انتهای پیام/ی10/ف4004