اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

مسلمانان پیام مبعث را دوباره زنده کنند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: امروز دنیا به جاهلیت مدرن روی آورده و راه نجات از این جاهلیت، زنده کردن پیام مبعث است.

مسلمانان پیام مبعث را دوباره زنده کنند

حجت‌الاسلام محمد الله‌اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک عید مبعث اظهار داشت: مبعث پیامبر اسلام (ص) برای تمام مسلمانان، تمام کسانی که اهمیت این دین آسمانی را درک کرده‌اند و حتی برای ملائکه الهی عید بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه امروز، روز آغاز مهم‌ترین دین الهی و روز بعثت آخرین پیامبر(ص) است ادامه داد: روز شروع یک شریعت توحیدی برای تمام موحدان دنیا روز بزرگی است و برای کسانی که آن دین را پذیرفته‌اند، عید بسیار بزرگ‌تری محسوب می‌شود.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: مبعث پیامبر اکرم (ص) روز تولد یک امت، یک شریعت و اگر درست بنگریم روز تولد دوباره تمام بشریت است.

وی با اشاره به شرایط تاریخی وقوع مبعث گفت: مبعث در زمانی اتفاق افتاد که در جهان آن روز در منطقه شرقی که از مرز سوریه آغاز می‌شد، امپراطوری مقتدر به نام امپراطوری ساسانی حکومت می‌کرد که دارای فرهنگ قوی و تمدن بزرگی بود.

الله‌‌اکبری ابراز داشت: در شام، شمال آفریقا، ترکیه امروز و شرق اروپا نیز آن زمان امپراطوری روم حکومت می‌کرد که صاحب قدرت، فرهنگ و تمدن بود.

وی با اشاره به خصوصیات این دو تمدن بزرگ اضافه کرد: رومی‌ها در آن زمان دین مسیحیت را پذیرفته بودند و ساسانیان نیز زرتشت را دین رسمی خود اعلام کرده بودند.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این دو حکومت که نامشان غیرمستقیم در قرآن نیز آمده است، دو ابر قدرت آن زمان محسوب می‌شدند.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان در جزیرة‌العرب که بعثت اتفاق افتاد، هیچ حکومت یکپارچه‌‌ای وجود نداشت و اعراب بر اساس رسوم قبیله‌ای کنار هم زندگی می‌کردند.

الله‌اکبری افزود: از آنجا که سرزمین حجاز یک سرزمین خشک و بی‌آب و علف بود، هیچ یک از ابرقدرت‌های آن زمان هوس نکرده بودند تا این شبه جزیره را تصرف کنند.

وی عنوان داشت: بی‌سوادی و جاهلیت در این زمان در حجاز حکم‌فرما بود و هیچ دولت مرکزی، مرکز آموزشی و هیچگونه آثاری از تمدن در سرزمین اعراب دیده نمی‌شد.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اذعان کرد: آنچه در فضای کلی حجاز دیده می‌شد، اعمال زشتی مانند زنده به گور کردن دختران، خرافه‌پرستی و رسومات جاهلی بود.

وی ادامه داد: دین مردم حجاز دین ابراهیم (ع) بود که در طول سال‌ها این دین با خرافات مخلوط شده، اعراب بت‌پرستی را وارد دین توحیدی کردند و به تعبیر قرآن مشرک شده بودند.

الله‌اکبری گفت: انحطاط فکری و فرهنگی اعراب در آن دوران سبب شده بود تا قرآن از این دوره به عصر جاهلیت تعبیر کند و پیامبر (ص) در چنین فضای تاریکی مبعوث شد.

وی با اشاره به وضعیت تمدن‌های بزرگ آن دوران اظهار داشت: البته در روم و ایران هم که به ظاهر تمدن و فرهنگ وجود داشت، مشکلات بسیاری دیده می‌شد و جامعه طبقاتی، قسمت وسیعی از مردم را به اسارت فکری و فرهنگی دچار کرده بود.

نور بعثت پیامبر (ص) تاریکی‌های قرون جاهلی را شکافت

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطر نشان کرد: در چنین دنیای تاریکی رسول اکرم (ص) برای نجات بشر مبعوث شد و با این بعثت انفجار عظیمی رخ داد که تاریکی‌های آن دوران را شکافت.

وی با اشاره به جهانی بودن دین اسلام گفت: آنچه پیامبر (ص) به عنوان پیام الهی آورد، به جامعه حجاز آن زمان محدود نشد و دیری نپائید که تمام جهان آن روز را در بر گرفت.

الله‌اکبری ابراز کرد: در اروپا، آسیا و شمال آفریقا در آن زمان بسیاری از مردم به این آئین مستحکم الهی ایمان آورده و مسلمان شدند و در حال حاضر یک چهارم جمعیت کره زمین این دین را پذیرفته‌اند.

وی افزود: اسلام خیلی زود توانست فرهنگ و تمدن جدیدی را پایه‌گذاری کند و قلمرو سیاسی، فرهنگی و تمدنی خود را بسیار گسترش دهد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به سیره علمی و فرهنگی هزار ساله مسلمانان اضافه کرد: هر چند این انفجار عظیم بخش وسیعی از دنیا را روشن کرد و تقریبا تمام کره زمین را مورد تاثیر قرار داد اما نتوانست بر کل جاهلیت آن دوران غلبه پیدا کند و در نتیجه بخشی از مردم که مورد تاثیر این نور قرار نگرفتند، در سال‌های بعد این سیطره فرهنگی اسلام را در هم شکسته و جاهلیت مدرن را جایگزین جاهلیت قدیم کردند.

وی گفت: اگر نگاهی به وضعیت جهان امروز بیندازیم، متوجه می‌شویم که امروز نیز دنیا از جهل بسیار رنج می‌برد و مردم این زمان در اسارت فکری و فرهنگی هستند.

راه مبارزه با جاهلیت مدرن بازگشت به اسلام است

الله‌اکبری با اشاره به وظیفه امروز مسلمانان در برابر مبعث ادامه داد: یکی از کارهای اساسی که مسلمانان باید برای آن اهتمام کنند، مبارزه با همین جاهلیت مدرن است که این مبارزه باید از درون جامعه اسلامی آغاز شود.

وی گفت: ما مسلمانان امروز وظیفه داریم تا اسلام را دوباره بفهمیم و دستورات آن را آنطور که شایسته یک مسلمان حقیقی است، عمل کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه جوامع اسلامی امروز دچار آسیب‌های عمیق فکری و فرهنگی هستند اذعان داشت: ما دچار تحریف مفاهیم شده‌ایم و به جای عمل به اسلام حقیقی برای از بین بردن علت نارسایی‌ها و آسیب‌ها با معلول‌ها مبارزه می‌کنیم.

وی جامعه اسلامی را جامعه‌ای دانست که در آن اخلاقیات موج بزند و روابط بر اساس جوانمردی، اعتماد، وفای به عهد، امانتداری و راستگویی اداره شود.

الله‌اکبری خاطر نشان کرد: امروز بر همه مسلمانان لازم است تا به اسلام، قرآن و سیره اهل‌بیت (ع) بازگردند تا بتوانند مبعث را آنطور که باید جشن بگیرند و پیام آن را دوباره زنده کنند.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول