اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

4 سال گذشت

تحقق 10 درصدی پروژه بیابان‌زدایی در خوزستان

خبرگزاری فارس: با گذشت چهار سال، کمتر از 10درصد از مصوبه هیئت دولت مبنی بر بیابان‌زدایی در خوزستان محقق شده است.

تحقق 10 درصدی پروژه بیابان‌زدایی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز مقابله با بیابان‌زایی، گفت: خوزستان حدود یک میلیون و 277 هزار و 500 هکتار اراضی بیابانی دارد که شامل کفه‌های بیابانی، تپه‌های ماسه‌ای و شنزار است. همچنین شش کانون بحرانی فعال با وسعت 280 هزار هکتار وجود دارد که بیش از 700 هزار هکتار از سطح استان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. البته باید بین این عرصه‌ها و پدیده ریزگردها تفاوت قائل شد.

عزیز ارشم افزود: عملیات بیابان‌زدایی این اراضی در استان از حدود 50 سال پیش آغاز شده و تاکنون با اجرای عملیات مالچ‌پاشی و نهال کاری حدود 100 هزار هکتار از کانون‌های بحرانی کنترل شده است.

وی در مورد پروژه بیابان‌زدایی موسوم به 200 هزار هکتاری توضیح داد: این پروژه در سال 87 و در سفر دوم هیئت دولت به استان به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه قرار شد بیابان‌زدایی این مقدار با تأمین اعتبار 478 میلیارد تومان توسط وزارت نفت در مدت پنج سال اجرا شود.

به گفته وی، بر اساس این مصوبه باید سالانه حدود 100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد و 40 هزار هکتار بیابان‌زدایی نیز انجام شود.

وی افزود: برای اجرای این پروژه توافقنامه‌ای میان استانداری خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و قرار گاه خاتم الانبیاء منعقد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر چه بر اساس آیین‌نامه مقابله با گرد و غبار مصوب شده که مالچ به صورت رایگان تأمین شود، اما در این توافقنامه قید شده که در صورت عدم تأمین مالچ رایگان، هزینه مالچ از اعتبار مصوب تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت مالچ به لیتری 700 تومان افزایش یافته تصریح کرد: در صورتی که هزینه مالچ از اعتبارات مصوب تأمین شود، فقط می‌توانیم 8 هزار هکتار را بیابان‌زدایی کنیم.

ارشم گفت: برای افزایش این اعتبار به یک هزار میلیارد تومان یا تامین مالچ به صورت رایگان پیگیری‌هایی صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار کرد: در سال 89 و پیش از ورود قرارگاه خاتم به پروژه، منابع طبیعی نسبت به بیابان زدایی 5 هزار هکتار با اعتبار 12 میلیارد تومان اقدام کرد.

ارشم افزود: در سال 90 نیز یک میلیارد و 660 میلیون تومان از اعتبارات استانی و 240 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی حدود 5 هزار هکتار بیابان زدایی انجام شده است. قرارگاه خاتم نیز با استفاده از اعتبارات داخلی خود حدود 5 هزار هکتار بیابان زدایی انجام داده که اعتبار و مساحت دقیق آن هنوز ارزیابی نشده است.

*733 هزار هکتار جنگل کاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تأکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش بیابان‌ها، اظهار کرد: خوزستان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و تبخیر نیز زیاد است به همین دلیل قابلیت تبدیل به بیابان بالاست. طرح غنی‌سازی، صیانت و حفاظت از جنگل، آبیاری و سایر طرح‌ها همه به نوعی با مدیریت سرزمین، نگهداشت آب در حوزه، پوشش گیاهی و حفاظت از عرصه‌ها و در نهایت مقابله با بیابان‌زایی مرتبط است.

ارشم با بیان اینکه هر هکتار جنگ ده‌ها تن گرد و غبار را از بین می‌برد ادامه داد: بسیاری از عرصه‌های بیابانی که هم اکنون مشکل‌ساز شده، روزی دارای پوشش گیاهی بود که به دلیل عدم توجه و تخریب بشر این وضعیت را پیدا کرده است.‌ بنابراین حفاظت از عرصه های منابع طبیعی شامل اراضی جنگلی، مرتع و بیشه زارها که بیش از 74 درصد از سطح استان را می پوشاند یکی از اساسی‌ترین وظایف است که در قالب 9 طرح در حال اجراست.

وی مساحت اراضی جنگلی استان را 976 هزار هکتار عنوان کرد و افزود:‌ در سال گذشته 733 هزار هکتار جنگل کاری و توسعه فضای سبز، 12 هزار و 342 هکتار مدیریت منابع جنگلی شامل مراقبت و آبیاری، 400 هکتار غنی سازی و در 2 هزار و 600 هکتار از جنگل های زاگرس نیز طرح صیانت اجرا شده است.

ارشم همچنین با بیان اینکه با پدیده ریزگردها نباید احساسی برخورد شود، تصریح کرد:‌ باید میان پدیده ریزگردها که منشاء خارجی دارد و پدیده شن‌های روان که در استان سابقه دارد، تفاوت قائل شد.

وی انجام هر گونه بیابان‌زدایی و مالچ پاشی را در سال‌های گذشته در کشورهای منطقه و همسایه رد کرد و افزود: مالچ پاشی اراضی بیابانی مثال در کشور عربستان به دلیل وسعت بالا عملا ممکن نیست. به طور مثال مساحت تنها یکی از صحاری عربستان با نام ربع‌الخالی به اندازه نصف مساحت کشورمان است.

وی اظهار کرد: دانشمندان از سال‌های گذشته نسبت به پدیده گازهای گلخانه‌ای و نقش آن در بالارفتن دمای کره زمین و تغییر اقلیم و خشکسالی هشدار داده بودند.

ارشم با تأکید بر چاره‌اندیشی درباره کانون‌های بحرانی شکل گیری ریزگردها در عراق افزود: تأمین نشدن حق آبه تالاب‌ها در عراق و رها شدن اراضی حاصلخیز نیز موجب تشدید پدیده ریزگردها شده است. به طوری که در حال حاضر 18 استان کشور را درگیر کرده است.

وی تاکید کرد: پدیده ریزگردها نتیجه تخریب‌های طبیعت به وسیله بشر بوده و طی سال‌ها بوجود آمده و مقابله با آن نیز نیاز به مدت زمان کافی و همکاری تمام دستگاه‌ها دارد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول