اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط بسیج سازندگی صورت گرفت

بیابان‌زدایی 5 هزار هکتار از اراضی بیابانی اصفهان

خبرگزاری فارس: مسئول بسیج سازندگی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان گفت: تاکنون در استان اصفهان 5 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان اصفهان توسط نیروهای بسیج سازندگی گرفته است.

بیابان‌زدایی 5 هزار هکتار از اراضی بیابانی اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدحسین انوری در همایش مبارزه با بیابان‌زدایی در جرقویه علیای اصفهان، با اشاره به اینکه کشور ایران دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است، اظهار کرد: مسئله بیابان‌زدایی از استان خوزستان برای نخستین بار مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه مساحت کل کشور 65 کیلومترمربع است، افزود: 80 درصد از آب ‌و هوای ایران دارای آب‌ و هوای خشک و نیمه‌خشک است که این وضعیت بسیار مستعد هشداری برای تبدیل شدن به بیابان بی‌آب و علف در ایران است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان تصریح کرد: باید با فرهنگ‌سازی و تخصیص اعتبارات کاشت درختان مثمر ثمر را با کمک اداره منابع طبیعی در مناطق کویری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون اراضی زیادی در استان اصفهان تحت طرح بیابان‌زدایی قرار گرفته و بیش از یک میلیون گونه گیاه طاق، قره‌داغ کاشته شده است.

انوری با بیان اینکه باید از روش‌های انباشت آب، و سوخت‌های جایگزین برای نجات بیابان‌ها استفاده کرد، ادامه داد: بسیج سازندگی چند سالی است که در پروژه‌های مختلف در این زمینه وارد شده است.

وی اضافه کرد: بیش از 160 گروه مهندسی در رشته‌ای مختلف طرح بیابان‌زدایی همکاری و در سال گذشته در منطقه آران و بیدگل نمونه بیابان‌زدایی را انجام و رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان به وضعیت بارندگی در استان اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی در کشور ایران چیزی حدود 320 میلی‌لیتر در سال است و این در حالی است که این میزان یک سوم بارندگی در دنیا به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه به دلیل قرار گرفتن کشور ایران بر روی نوار خشکی میزان تبخیر در آن سه برابر است، اذعان داشت: با توجه به چنین شرایط بحرانی در آینده ایران باید با استفاده از علم روز از ایجاد بحران‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

انوری ادامه داد: بارش باران‌های مصنوعی، احیای شوره‌زارها و جلوگیری از ورود چرای دام‌ها به حوزه‌های که گیاهان مقاوم تازه کشت شده‌اند را از جمله راهکارهایی بیابان‌زدایی برشمرد.

وی با تاکید به اینکه انجام کار کارشناسی بسیار در کاهش هزینه‌ها موثر است، افزود: در سال 84 گروهی کارشناسی در منطقه ورزنه گیاهان طاق را کشت دادند اما به دلیل کارهای کارشناسی که انجام نشده بود تمامی این گیاهان خشک شدند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان ادامه داد: پس از چنین وضعیتی بسیج سازندگی با بررسی وضعیت خاک منطقه جرقویه علیا که کمی شور بود از وجود چنین بحرانی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول