اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی استان سمنان:

گسترش قلمرو بیابان‏ها زندگی بشر را تهدید می‏کند

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: گسترش قلمرو بیابان‏ها، به ویژه در برهه کنونی زندگی بشر را تهدید می‏کند.

گسترش قلمرو بیابان‏ها زندگی بشر را تهدید می‏کند

سیدنقی عزیزی امروز به مناسبت روز جهانی بیابان‏زدایی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: در راستای روشنگری و توجه خاص و ویژه به موضوع بیابان و بیابان‏زدایی، روز جهانی مبارزه با بیابان‏زایی هر ساله در تاریخ 17 ژوئن، مصادف با 27 خرداد برگزار می‏شود.

وی تصریح کرد: امسال، شعار این روز، "خاک سالم زندگی شما را حفظ می‏کند، بیایید تخریب سرزمین را خنثی کنیم" عنوان شده است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: یکی از مهم‏ترین منابع تجدیدناپذیر، خاک حاصل‏خیز است و برای تولید یک سانتی‏متر از این خاک باید بیش از چند صد سال منتظر بمانیم.

عزیزی ادامه داد: هر سال، 12 میلیون هکتار از زمین یعنی منطقه‏ای به وسعتی بیش از مساحت استان سمنان یا سه برابر مساحت کشور سوئیس، به علت گسترش بیابان در جهان از بین می‏رود.

وی تصریح کرد: خاک عاملی برای تأمین آب و انرژی بوده، بنابراین باید برای جلوگیری از افزایش تخریب سرزمین، دست به اقدامی مؤثر بزنیم.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: برای این منظور، در سال 1391 و به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان، برای عمومی کردن فرهنگ استفاده درست از خاک، اقدامات قابل توجهی در سطح جهان، ایران و استان سمنان انجام خواهد شد.

عزیزی با بیان اینکه بیابان‏زایی به معنای تخریب زمین‏ها در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب تحت تأثیر عوامل اقلیمی و انسانی است، افزود: این تخریب می‏تواند سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و پیدایش شرایط بیابانی شود و بر گسترش قلمرو بیابان‏ها بیفزاید.

وی گفت: عوامل طبیعی و جغرافیایی چون گرمای شدید، نوسان‏های جوّی، خشک‏سالی، فرسایش آبی و بادی و ... می‏توانند بیابان را گسترش دهند.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: چنین مناطقی در سطح کره زمین، حدود 20 درصد خشکی‏ها را دربر می‏گیرد.

عزیزی بیان داشت: در جهان، 13 بیابان وجود دارد که دشت کویر و دشت لوت ایران، از مهم‏ترین بیابان‏های جهان به شمار می‏روند.

وی افزود: انسان‏ها نیز می‏توانند پدیده بیابان‏زایی را با اقداماتی مانند چرای بی‏رویه و عدم‌ تعادل دام و مرتع، بهره‏برداری غیر اصولی و چرای گوسفندان در جنگل‏ها، عملیات نادرست کشاورزی، تبدیل اراضی به مسکونی، صنعتی و جاده‏سازی، استفاده بی‏رویه از منابع سفره‏های آب‏های زیرزمینی، استخراج معادن، آبیاری زمین با آب شور و از بین بردن گیاهان با آتش‏سوزی تشدید کنند.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: با همه محدودیت‏ها و مشکلاتی که در عرصه‏های بیابانی دیده می‏شود، با اندیشیدن تدابیری مناسب و لازم، می‏توان از این مناطق در اموری مانند تأسیس نیروگاه‏های بادی و خورشیدی برای تولید برق استفاده بهینه کرد.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول