اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان:

30 درصد بیابان‌های اصفهان در معرض فرسایش بادی قرار دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: 30درصد از بیابان‌های استان در معرض فرسایش بادی و از این سطح 9.1 میلیون هکتار معادل 23 درصد اراضی بیابانی تحت کانون‌های بحرانی قرار دارد.

30 درصد بیابان‌های اصفهان در معرض فرسایش بادی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین شاملی در همایش بیابان‌زدایی در جمع مسئولان شهر حسن‌آباد جرقویه علیا به مناسبت روز 27 خرداد روز جهانی بیابان‌‌زدایی به شعار امسال با عنوان «پایداری حیات در گرو خاک سالم» و وضعیت بیابان‌زدایی اشاره کرد و افزود: استان اصفهان با استان‌های یزد، سمنان، قم، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، فارس و کهگیلویه و بویراحمد هم مرز است.

وی با اشاره به جمعیت 4.5 میلیونی استان اصفهان افزود: طبق آخرین تقسیمات کشوری استان اصفهان دارای 23 شهرستان و 97 شهر و 3 هزار و 1 روستا است که از نظر بارشی فریدون‌شهر، خوانسار، سمیرم، گلپایگان با متوسط بارندگی سالیانه 600-300 میلی‌متر و خور و بیابانک با 75 میلی‌متر کم‌ترین میزان بارش است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به منابع آبی استان اصفهان، تصریح کرد: 26 هزار و 833 حلقه چاه و 5 هزار رشته قنات در استان اصفهان مهم‌ترین منابع آبی است که 78 درصد از نسبت مصرف از منابع آبی زیرزمینی است.

وی پوشش گیاهی استان را حدود 4 درصد از سطح کل استان و به‏ مساحت حدود 358 هزار هکتار جنگل دانست و گفت: حدود 59 درصد از کل مساحت استان یعنی سطحی معادل 3 میلیون و 275 هزار هکتار از عرصه‏های منابع‏ طبیعی را مراتع به خود اختصاص داده است.

*30 درصد استان اصفهان بیابان است

شاملی ادامه داد: حدود 30 درصد سطح استان را بیابان تشکیل می‏دهد که وسعتی معادل 3 میلیون و 200 هزار هکتار را شامل می‏شود.

وی با بیان اینکه کل عرصه استان در سطحی معادل 7.10 میلیون هکتار و در 9 حوزه آبخیز اصلی قرار دارد، بیان داشت: 2.1 درصد خشکی‌های جهان دارای 4.2 درصد پدیده‌های بیابانی فاقد پوشش گیاهی و 8.3 درصد مناطق بیابانی جهانی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به وسعت مناطق بیابانی از جنبه سرانه جمعیت اضافه کرد: در جهان سرانه بیابان به ازای هر نفر 0.2 هکتار در ایران به ازای هر نفر 0.5 هکتار و در استان اصفهان به ازای هر نفر 0.66 هکتار بیابان وجود دارد.

وی هم‌چنین سطح کل بیابان‌های استان اصفهان را 7.10 میلیون هکتار دانست و افزود: از 2.3 میلیون هکتار اراضی بیابانی معادل 30 درصد استان تحت تأثیر فرسایش بادی است و از این سطح 9.1 میلیون هکتار معادل 23 درصد اراضی بیابانی تحت کانون‌های بحرانی قرار دارد.

*392 میلیون ریال خسارات ناشی از فرسایش باد به استان وارد شده است

شاملی با تاکید به اینکه در کل یک میلیون و 92 هزار هکتار کانون مناطق بحرانی داریم، افزود: میزان خسارت‌های ناشی از فرسایش بادی در اصفهان به منابع زیستی و طبیعی بیش از 307 میلیون ریال در منطقه جرقویه و برخوار و سجزی و در کل بیش از 392 میلیون ریال به سایر مناطق استان بوده است.

وی تخریب سرزمین را ناشی از عوامل محیطی و فعالیت‌های انسانی دانست و گفت: حدود 100 میلیون هکتار از اراضی در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: مهم‌ترین عوامل بیابان‌زدایی در عناصر محیطی شامل عوامل اقلیمی در زمان و میزان بارندگی سالانه، متوسط تبخیر سالانه زیاد و سرعت و فراوانی به نسبت زیاد باد است.

وی رشد فزاینده جمعیت، بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی را از دیگر عوامل بیابان‌زدایی دانست.

شاملی مهم‌ترین آثار پدیده بیابان‌زایی را اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی به ویژه فقر گسترده و تخریب منابع دانست و افزود: 70 درصد تخریب اراضی در مناطق روستایی است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول