اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی بشرویه:

40 درصد بیابان‌های خراسان جنوبی در معرض فرسایش بادی است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی بشرویه گفت: 5 میلیون هکتار بیابان در خراسان جنوبی وجود دارد که 40 درصد آن در معرض فرسایش بادی است.

40 درصد بیابان‌های خراسان جنوبی در معرض فرسایش بادی است

رضا مقیمیان‌هوش امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بشرویه اظهار کرد: پدیده بیابان‌زایی؛ تخریب مناطق خشک، نیمه‌خشک و مرطوب در عرصه‌های طبیعی است که بعد از خشکسالی و با کمبود بارندگی به وجود می‌آید.

وی از عوامل مؤثر در بیابان‌زایی به عوامل طبیعی و انسانی اشاره کرد و افزود: خشکسالی، کاهش سطح آب در سفره‌های زیرزمینی و آفات از عوامل طبیعی و استفاده بیش از حد از مراتع، چرای بیش از حد دام‌ها، استفاده بی‌رویه از منابع آبی از عوامل انسانی موثر در بیابان‌زایی است.

* خراسان جنوبی 22 کانون بحران فرسایش بادی دارد

رئیس اداره منابع طبیعی بشرویه تصریح کرد: 5 میلیون هکتار بیابان در استان خراسان جنوبی وجود دارد که یک‌ میلیون و 950 هزار هکتار آن در معرض فرسایش بادی قرار داشته و هر روز بر این میزان افزوده می‌شود که تهدیدی برای کشاورزی است.

مقیمیان‌هوش با بیان اینکه 22 کانون بحران فرسایش بادی در استان قرار دارد که سه کانون آن در ریگ، قاسم‌آباد و چاه‌نو بشرویه است، ادامه داد: ریگ بشرویه، مهم‌ترین ریگ ایران دارای تپه‌های ماسه‌ای بیش از 110 متر ارتفاع و 241 هزار کانون فرسایش بادی است که 180 هزار هکتار آن در منطقه برداشت ماسه و 60 هزار هکتار در معرض رسوب تپه‌های ماسه بادی و شن‌های روان قرار دارد.

وی اضافه کرد: با وجود سرعت 23 کیلومتری باد در ساعت، تعدادی از کشاورزان در منطقه ریگ بشرویه با حرکت شن‌های روان به زمین‌های کشاورزی مواجه شده‌اند که با ادامه روند بیابان‌زایی، تهدیدی جدی برای کشاورزی بشرویه است.

* احیای 40 هزار هکتار از کانون‌های فرسایش بادی بشرویه

رئیس اداره منابع طبیعی بشرویه از راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از بیابان‌زایی به تثبیت شن‌های روان با کاشت گونه‌های بیابانی، نهال‌کاری و ایجاد بادشکن زنده و غیرزنده اشاره کرد و گفت: در شهرستان بشرویه تاکنون 40 هزار هکتار از کانون‌های فرسایش بادی احیا شده که نقش موثری در بیابان‌زدایی داشته است.

مقیمیان‌هوش از مسئولان استانی خواست با توجه به فعال بودن کانون‌های بحران منطقه و نیاز به اجرای ترسیب کربن برای جلوگیری از رشد پدیده بیابان‌زایی در کویر بشرویه، اعتبارات کافی به این بخش اختصاص دهند.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول