اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری:

آسیب‌شناسی ماهیان خاویاری بررسی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری از بررسی آسیب‌شناسی ماهیان خاویاری، طراحی و تدوین داورنامه این ماهیان در آینده خبر داد.

آسیب‌شناسی ماهیان خاویاری بررسی می‌شود

محمد پورکاظمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش بهداشت و بیماری‌های انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری، اظهار کرد: این بخش از سال 77 با هدف انجام تحقیقات مستمر در راستای شناسایی، پیشگیری و درمان عوامل بیماری‌زای ماهیان خاویاری فعالیت‌های تخصصی خود را در زمینه انگل‌شناسی، باکتری‌شناسی، قارچ‌شناسی و ویروس‌شناسی آغاز کرد.

وی، اجرای چهار طرح ملی، هشت پروژه تحقیقاتی، 20 پروژه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و ارائه بیش از 60 عنوان مقاله تحقیقاتی در مجلات علمی، کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی را از جمله فعالیت‌های بخش بهداشت و درمان بیماری‌های انستیتو عنوان کرد.

این مسئول، با برشمردن اهداف بخش مذکور بیان کرد: مطالعه بیماری‌های تاس‌ماهیان در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن، انجام تحقیقات به منظور کاهش تلفات ناشی از بیماری‌ها در مراحل مختلف تکثیر و پرورش از جمله اهداف بخش بهداشت و بیماری‌‌های انستیتو است.

وی، بررسی روش‌های پیشگیری و کنترل عوامل بیماری‌زا در مرکز پرورشی به منظور ارتقای کمی و کیفی تولید را از دیگر اهداف بخش مذکور ذکر کرد.

پورکاظمی، شناسایی شایع‌ترین انگل‌های مولدین و بچه ماهیان خاویاری، جداسازی و تشخیص عوامل آلوده کننده قارچی مراحل مختلف تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، تشخیص عوامل ویروسی در ماهیان و... را از جمله دستاوردهای بخش بهداشت و درمان مذکور ذکر کرد.

وی، خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی بیماری‌های تاس‌ماهیان، تعیین دوز مناسب استفاده از عصاره آویشن شیرازی برای کنترل آلودگی‌های قارچی تخم‌های تاس‌ماهی ایرانی از جمله دستاوردهای بخش بهداشت و درمان انستیتو است.

رئیس انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری با اشاره به برنامه‌های آینده این موسسه تصریح کرد: بررسی آسیب‌شناسی ماهیان خاویاری، ترویج و انتقال یافته‌های علمی، بررسی بیماری‌های تغذیه‌ای، متابولیک و غیر عفونی، بررسی امکان تولید انواع واکسن‌ها و محرک‌های سیستم ایمنی از جمله برنامه‌های آینده انستیتو در بخش بهداشت و بیماری‌های ماهیان خاویاری است.

وی، از طراحی و تدوین دارونامه ماهیان خاویاری، تعیین شاخص‌های کلینیکال پاتولوژی ماهیان خاویاری و بررسی اپیدمیولوژیک بیماری‌های ماهیان خاویاری در آینده خبر داد.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول