اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات گیلان:

تکثیر طبیعی ماهی در رودخانه‌های گیلان زیر 10 درصد است

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات گیلان گفت: به دلیل آلودگی، تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه‌های گیلان به زیر 10 درصد رسیده است.

تکثیر طبیعی ماهی در رودخانه‌های گیلان زیر 10 درصد است

حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به اینکه فعالیت شیلاتی بسیار متنوع و سالم است، اظهار کرد: ماهی غذای سلامتی است و گیلان توانایی بالقوه‌ای در امر آبزی‌پروری دارد.

وی با بیان اینکه مجموع تولیدات آبزی‌پروری گیلان 52 هزار و 500 تن انواع ماهی‌های گرمابی، سردآبی و خاویاری است، افزود: گیلان مقام دوم آبزی‌پروری را در سطح کشور دارد و مصرف سرانه ماهی در گیلان 13.5 کیلو و در کل کشور 8.5 کیلو است.

این مسئول،  با اشاره به سه کارگاه ذخیره‌سازی بچه ماهی در گیلان خاطرنشان کرد: سال گذشته 60 میلیون لارو بچه ماهی به استان گلستان صادر شد که در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

وی، بحث آلوده بودن رودخانه‌ها را عمده‌ترین مشکلات آبزی‌پروری در گیلان دانست و گفت: ورود پساب کارخانه‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها و برداشت غیر اصولی شن و ماسه موجب کاهش تخم‌ریزی ماهی‌ها در 52 رشته از رودخانه‌های گیلان شده است.

سعیدی با بیان اینکه تکثیر طبیعی در رودخانه‌های گیلان به زیر 10 درصد رسیده است، ابراز کرد: این امر یک تهدید جدی برای تولید ماهی در گیلان محسوب می‌شود.

وی، به تولید 14 هزار و 400 تن ماهی در بخش صید و صیادی گیلان در سال 90 اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشتیم.

سعیدی، گیلان را دارای پنج هزار و 600 نفر صیاد معرفی کرد و افزود: در گیلان 17 تعاونی صیادی تعطیل شده و 54 تعاونی فعال هستند.

وی، با بیان اینکه سال گذشته 5 شرکت تعاونی صیادی تعدیل شده است، اذعان کرد: در گیلان 30 فروند شناور کیلکاگیر وجود دارد که در این راستا نیز 4 هزار و 700 تن تولید داشتیم.

مدیرکل شیلات گیلان، تولید صید کیلکا در سال 90 را با 11 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 89 اعلام کرد و متذکر شد: گیلان در بخش آبزی‌پروری به ویژه تولید و پرورش ماهی در قفس و پرورش قزل‌آلا در حال توسعه است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول