اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری خبر داد

پلاک‌گذاری 500 هزار ماهی خاویاری دریای خزر

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: 500 هزار ماهی خاویاری دریای خزر پلاک‌گذاری شدند.

پلاک‌گذاری 500 هزار ماهی خاویاری دریای خزر

محمد پورکاظمی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت درباره پلاک‌گذاری ماهیان خاویاری، اظهار کرد: در مدت 20 سال توسط شیلات ایران 500 هزار ماهی خاویاری دریای خزر پلاک‌گذاری شدند.

وی با اشاره به اهمیت پلاک‌گذاری ماهیان خاویاری افزود: پلاک‌گذاری در بازگشت ماهیان شیلاتی و تکثیر مصنوعی مولد آنها بسیار مهم است و این روند همچنان ادامه دارد.

این مسئول، با بیان اینکه ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر همچنان رو به کاهش است، تصریح کرد: روند نزولی ذخایر ماهیان خاویاری در دو سه سال اخیر به شدت در حال طی شدن است.

وی، اجرای دهها پروژه تحقیقاتی کاربردی و تولید علم و فن‌آوری را از جمله اقدام‌های مهم انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری ذکر کرد و گفت: این انستیتو توانسته است با ارائه برنامه‌ راهبردی ماهیان خاویاری و برگزاری همایش‌های تخصصی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله گام‌های بسیار بلند و ارزشمندی را در راستای توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاویاری دریای خزر و معرفی توانمندی‌های علمی ایران بردارد.

پورکاظمی، هدف اصلی انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری مستقر در سنگر رشت را حفاظت و بهره‌برداری پایدار از ذخایر تاس‌ماهیان دریای خزر نامید و ابراز کرد: هم‌اکنون این انستیتو یکی از مراکز تخصصی وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران در زمینه ماهیان خاویاری فعالیت دارد.

وی درباره راه‌اندازی نخستین بانک ژن ماهیان خاویاری کشور در رشت اذعان کرد: بانک ژن از بخش‌های زنده و غیر زنده تشکیل شده که می‌تواند با برنامه‌ریزی موثر و هماهنگ موجب حفظ و احیای خزانه ژنتیکی گونه‌های در خطر انقراض خاویاری شود.

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری فعالیت اصلی بانک مذکور را در سه محور ذکر کرد و افزود: این سه محور شامل بانک زنده انواع تاس‌ماهیان که در حوضچه‌های بتنی، استخرهای خاکی در قالب گله‌های مولد نگه‌داری می‌شوند، بانک اسپرم و سلول‌های بنیادی و بانک DNA و ژن‌های مهم اقتصادی، لاین‌های سلولی و نگه‌داری انواع بافت تاس‌ماهیان است.

وی، مهم‌ترین دستاورد انستیتو ماهیان خاویاری را تولید فیل‌ماهی و تاس‌ماهی ایرانی، تولید تاس‌ماهی تمام ماده، تولید دو رگه حاصل از تلاقی فیل‌ماهی و ماهی استرلیاد «ماهی بستر»، تعیین ساختار ژنتیکی تاس‌ماهیان دریای خزر و معرفی مارکر‌های مولکولی برای تفکیک جمعیت‌های مختلف آن و... عنوان کرد.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول