اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری:

ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر رو به کاهش است

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر رو به کاهش است.

ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر رو به کاهش است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد پورکاظمی عصر امروز در مراسم افتتاح نخستین مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری کشور در انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان اظهار کرد: ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در دو دهه گذشته کاهش شدیدی داشته است.

وی با بیان اینکه ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر روند نزولی را طی می‌کند، افزود: ایجاد مراکز تکثیر ماهیان خاویاری به دلیل دیررس بودن بلوغ جنسی و نبود تکثیر طبیعی آنها در رودخانه‌ها ضروری است.

پورکاظمی بر حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی تاسماهیان بومی کشور تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی نخستین مرکز بانک ژن آبزیان یک اثر ماندگار در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، حفظ و احیای ذخایر خاویاری و همچنین تولید علم و ارتقای بیوتکنولوژی تاسماهیان کشور است.

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری تشکیل بانک ژن از طریق جمع‌آوری و ذخیره‌سازی ماهیان خاویاری با منشا ژنتیکی بومی کشور را از اهداف ایجاد مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری کشور دانست و تصریح کرد: حفظ و نگهداری بلند مدت سلول‌های جنسی، ژن‌ها و بافت انواع تاسماهیان دریای خزر از جمله اهداف ایجاد مرکز مذکور است.

وی برنامه‌ریزی مدون ملی و فراهم‌سازی بستر مناسب به منظور همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در نجات ذخایر با ارزش تاسماهیان دریای خزر مهم خواند و ابراز کرد: ایجاد مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری در توسعه پایدار آبزی‌پروری تاسماهیان تاثیرگذار است.

پورکاظمی بانک ژن را دارای بخش‌های زنده و غیر زنده نامید، خاطرنشان کرد: بانک ژن می‌تواند با برنامه‌ریزی موثر و هماهنگ موجب حفظ و احیای خزانه ژنتیکی گونه‌های در خطر انقراض خاویاری شود.

این مسئول با اشاره به اینکه مرکز بانک ژن اختصاصی ماهیان خاویاری برای نخستین بار در جهان در ایران ایجاد شده است، بیان کرد: مرکز مذکور گنجینه‌ای از گونه‌های محافظت شده است و می‌تواند تضمینی برای درآمدهای حاصل از فروش و صادرات خاویار کشور در آینده باشد.

وی ایجاد بانک زنده انواع تاسماهیان، ایجاد بانک اسپرم و سلول‌های بنیادی و ایجاد بانک ژن‌های مهم اقتصادی، لاین‌های سلولی و نگهداری انواع بافت تاسماهیان را از فعالیت‌های اصلی بانک ژن تاسماهیان کشور عنوان کرد.

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری با بیان اینکه تمام فضای آزمایشگاهی و پژوهشی بانک ژن با رعایت آخرین استانداردهای روز کشور طراحی و ساخته شده است، گفت: آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، پروتئومیکس، مرکزی ژنتیک مولکولی، سیتوژنتیک و انجماد اسپرم در مرکز بانک ژن ماهیان خاویاری راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول