اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شیلات جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید 2.9 میلیون قطعه ماهی زینتی در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید 2 میلیون و 910 هزار قطعه ماهی زینتی در 20 مرکز پرورش ماهی زینتی در استان خبر داد.

تولید 2.9 میلیون قطعه ماهی زینتی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد صمدزاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزایش بهره‌وری آب از طریق تجهیز مزارع به دستگاه‌ها و ادوات فیلتراسیون و برگشت آب، هوادهی، استفاده از گونه‌های اصلاح شده، افزایش وزن رهاسازی بچه ماهی، استفاده از مکمل‌های غذایی و رهاسازی بچه ماهی در سدهای خاکی استان که با هدف حفظ و بازسازی ذخایر انجام پذیرفته را از دلایل افزایش تولید آبزیان در استان برشمرد.

وی اظهار کرد: تولید آبزیان در سال 90 با مجموع چهار هزار و 225 تن، 12 درصد نسبت به تولید سال 1389 و 17 درصد نسبت به سال پایانی برنامه چهارم افزایش داشته است.

صمدزاده با بیان اینکه در سال 1390 ماهیان سردآبی در 228 مزرعه با مساحت 77 هزار و 56 مترمربع، 2381 تن تولید داشته است، ادامه داد: ماهیان گرمابی نیز در 212 مزرعه با مساحت 73 هکتار 274 تن تولید داشته است.

تولید 5 میلیون بچه ماهی در آذربایجان‌شرقی

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تولید آبزیان در منابع آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی در حدود 53 منبع و با مساحت 5 هزار و 282 هکتار، یک‌هزار و 570 تن تولید داشته است، افزود: همچنین در طول این مدت در 20 کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با مساحت 10 هزار و 905 مترمربع، 2 میلیون و 910 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی تولید شده است.

وی با بیان اینکه هفت مرکز تکثیر ماهیان سردآبی نیز در سال 1390 با تولید 5 میلیون و 100 هزار قطعه، بچه ماهی مورد نیاز مزارع پرورشی استان را تأمین کرده‌اند، اظهار داشت: در سال 1390 تعداد شاغلان مستقیم در پرورش آبزیان با 9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 559 نفر رسیده است.

راه‌‌اندازی اولین مرکز تولید بیوماس آرتمیا

صمدزاده، از جمله اقدامات شاخص در سال 1390 را راه‌‌اندازی نخستین مرکز تولید بیوماس آرتمیا در استان با تولید 1.4 تن و نخستین فروشگاه الگویی عرضه آبزیان در سطح شهر تبریز و آغاز پرورش ماهیان خاویاری در قفس برای نخستین بار در کشور و استان دانست و ادامه داد: همچنین با مشاورت پژوهشکده آبزی‌پروری کشور مطالعات امکان‌سنجی پرورش ماهی در منابع آبی استان انجام یافته است که در آینده شاهد ورود دیگر منابع آبی استان به چرخه تولید خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این مدیریت در خصوص ترویج و توسعه مصرف آبزیان اقدام به برگزاری جشنواره‌های ترویجی در مرکز استان و شش شهرستان برای بیش از یک‌هزار و 500 نفر از بانوان شاغل، رابطان بهداشت محلات و ادارات و دیگر اقشار جامعه کرده است، افزود: همچنین در راستای آموزش روش‌های آشپزی ماهی و ارتقای آگاهی‌های عمومی در خصوص فواید مصرف آبزیان دوره ویژه طبخ آبزیان برای 40 نفر از مربیان آشپزی استان و دوره‌های طبخ برای علاقه‌مندان به میزان 350 نفرروز در سطح شهر تبریز و شهرستان آذرشهر برگزار شده است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول