اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور:

تعداد کتابخانه‎های کشور به 3200 می‎رسد

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: تا پایان دولت دهم امید داریم که تعداد کتابخانه‎های عمومی کشور به 3 هزار و 200 برسد.

تعداد کتابخانه‎های کشور به 3200 می‎رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان منصور واعظی در جمع خبرنگاران گلستان اظهار داشت: از ابتدا تا سال 1385 تعداد کتابخانه‎های عمومی در سطح کشور یک‌هزار و 600 مورد بوده است که بعد از دولت نهم و تا پایان سال 1390 این میزان از مرز 2 هزار و 800 کتابخانه عدول کرده است.

وی با اشاره به اینکه نخستین کتابخانه عمومی را در کشور امیرکبیر ایجاد کرد افزود: امیرکبیر نقش مهمی در مسائل سیاسی و فرهنگی ایران داشته است و هر چند که قبل از آن نیز کتابخانه در ایران وجود داشته و سابقه بسیار طولانی دارد اما بیشتر در اختیار یک قشر و گروه خاص مثل حاکمان، واعظان و علما بوده و عامه مردم از وجود کتابخانه محروم بوده‎اند.

واعظی اذعان کرد: با ایجاد نخستین کتابخانه توسط امیرکبیر کتابخانه‎ عمومی عمر 126 ساله در کشور دارد که از آن تاریخ تا سال 1385 تعداد کتابخانه‎ها به یک هزار 600 مورد رسید و بعد از آن در دولت نهم و دهم یک حرکت جهشی و یک دوره طلایی به وجود آمد و یک‌هزار 200 باب افزایش احداث کتابخانه‎ها را داشته‎ایم.

دبیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز امیدواری کرد: تا پایان دولت دهم میزان کتابخانه‎های کشور به 3 هزار و 200 باب خواهد رسید.

وی افزود: میزان کتابخانه‎های عمومی در استان گلستان قبل از دولت نهم 27 مورد بوده است که تاکنون 63 کتابخانه از نهاد مجوز گرفته‎اند و هفت کتابخانه دیگر نیز آماده گرفتن مجوز هستند و افزایش کتابخانه‎ها در بعد از دولت نهم در این استان رشد دو برابری داشته است.

واعظی در ادامه در خصوص سنجش مطالعه در سطح کشور نیز اظهار داشت: در ایران سنجش به دو مدل انجام می‎شود که بهترین آن سنجش با مدل تصادفی 17 هزارتایی است که در اغلب کشورها نیز با این متد انجام می‎شود و برحسب آن به طور تصادفی در شهرهای مختلف به منازل افراد مراجعه و سئوالاتی به صورت پرسشنامه از آنها پرسیده می‎شود که بخشی از سوالات مربوط به مطالعه است.

انتهای پیام/صا20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول