اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ملایر خبر داد

فعالیت بیش از 5 هزار کارگاه صنایع دستی در ملایر

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از فعالیت 5 هزار و 352 کارگاه صنایع دستی در ملایر خبر داد.

فعالیت بیش از 5 هزار کارگاه صنایع دستی در ملایر

محمدرضا بشری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر به آغاز هفته صنایع دستی اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به شعار رهبری در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، برنامه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نیز حمایت و نظارت بیشتر بر این صنایع است و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شهرستان ملایر 25 درصد از تعداد کارگاه‌های صنایع دستی استان را داراست و در زمینه اشتغالزایی با صنایع دستی نیز 26 درصد از سهم کل استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان ملایر در استان در صنایع دستی رتبه نخست را دارد و در استان همدان نیز 159 رشته صنایع دستی فعال هستند که استان همدان در کشور از نظر صنایع دستی رتبه دوم را داراست.

وی از فعالیت 5 هزار و 352 کارگاه صنایع دستی در شهرستان ملایر خبر داد و افزود: این کارگاه‌ها بیش از 16 هزار نفر اشتغالزایی دارند.

بشری رشته‌های صنایع دستی مطرح ملایر را مبل و منبت، سبدبافی، مرواربافی، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، سازهای سنتی، سفال، سنگ، ترمه‌دوزی و سرمه‌دوزی خواند و گفت: این رشته‌ها در بسیاری از روستاهای شهرستان فعال هستند به گونه‌ای که در روستای "دهنوآورزمان" که نمونه صنایع دستی ملایر محسوب می‌شود، 750 کارگاه منبت‌کاری برای اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی ابراز داشت: ایجاد کارگاه‌های سبدبافی و مرواربافی در روستای "قشلاق دهنو" نیز در زمینه اشتغالزایی از جمله این فعالیت‌ها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بر توسعه و احیای رشته‌های قدیمی تأکید کرد و گفت: شهرستان ملایر در رشته‌های مختلف شاخص است و باید برای احیای رشته‌ها اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه نقش صنایع دستی در اجتماع، فرهنگ و اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است، تأکید کرد: به دلیل اینکه صنایع دستی متکی به منابع داخلی است دسترسی آسان‌تری به آن وجود دارد و از طرف دیگر باعث بالا بردن سطح اشتغال در جامعه می‌شود.

بشری تصریح کرد: وجود امکاناتی مانند آب، برق و گاز و... موجب پایداری روستاها می‌شود اما داشتن شغل است که مانع خروج جوانان از روستاها می‌شود و در این زمینه در کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌های کاربردی هستیم.

وی در ادامه به برنامه‌های هفته صنایع دستی در ملایر اشاره کرد و گفت: گشایش نمایشگاه صنایع دستی از ابتدای هفته به مدت 10 روز در عمارت مصدقی از جمله این برنامه‌ها است و بازدید برای عموم آزاد خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی این شهرستان و تجلیل از کارآفرینان در این زمینه را از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی ملایر برشمرد و گفت: بازدید و سرکشی از کارگاه‌ها با حضور مسئولان ملایر از دیگر برنامه‌های اداره میراث فرهنگی است.

وی در ادامه به آثار تاریخی ملایر اشاره کرد و گفت: ملایر دارای 296 اثر تاریخی است که 157 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بشری این آثار تاریخی را شامل بازار قدیمی ملایر، امام‌زاده‌ها، مناطق گردشگری، موزه لطفعلیان و خانه قدیمی مصدقی، غارها، تپه‌ها و گورستان‌ها، تالاب‌ها، شهر زیرزمینی سامن، ارگ باستانی نوشیجان، یخدان میرفتاح، باغات انگور جوزان و مانیزان، حمام بلور و... برشمرد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول