اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی کهنوج:

صنایع دستی بومی منطقه کهنوج احیا شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهنوج گفت: صنایع دستی بومی منطقه شناسایی و احیا شده و مورد آموزش قرار گرفت تا از منسوخ شدن آنها جلوگیری شود.

صنایع دستی بومی منطقه کهنوج احیا شد

موسی ابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کهنوج اظهار داشت: پس از بررسی و شناسایی ابنیه‌های تاریخی این شهرستان توسط تیم باستان‌شناسی، قلعه مرکزی آن طی چند سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه البته این اندازه بازسازی کافی نیست، افزود: بر همین اساس در حال پیگیری هستیم تا هر چه سریع‌تر این بنای عظیم مورد مرمت کامل قرار گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: در نخستین اقدام که در فروردین ماه سال 89 صورت گرفت، حدود 104 اثر شامل تپه‌ها و محوطه‌های باستانی، ابنیه‌ها و گورستان‌های تاریخی، قلعه‌ها و مناطق گردشگری در شهرستان کهنوج مورد شناسایی قرار گرفتند.

وی ابراز داشت: همچنین کتابچه‌هایی در این زمینه شامل جغرافیای طبیعی «اقلیم، منابع آب، پوشش گیاهی و ارتفاعات» و جغرافیای انسانی «ویژگی‌های جمعیتی، زبان، دین، فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌ها و ایل ها و عشایر» به چاپ رسیده است.

ابراهیمی عنوان کرد: همچنین کتابچه‌های جغرافیای تاریخی «نگاهی به گذشته‌های کهنوج و وجه تسمیه آن»، جغرافیای اقتصادی «کشاورزی، دامداری، صنعت، معدن، صنایع دستی و حمل و نقل» و مفاخر و مشاهیر «شهیدان، جانبازان، طوایف» چاپ شده است.

وی گفت: صنایع دستی بومی منطقه نیز شناسایی و احیا شده و مورد آموزش قرار گرفتند تا از منسوخ شدن آنها جلوگیری شود و همین امر موجب شده است تا طی چند سال رتبه نخست استانی را در این زمینه کسب کنیم.

ابراهیمی با اشاره به صدور کارت شناسایی برای صنعتگران بیان داشت: همچنین به این افراد وام‌هایی در قالب تسهیلات مشاغل خانگی از طریق بانک‌های عامل پرداخت شده است.

وی اذعان داشت: در سال گذشته نیز در زمینه جمع‌‌آوری اشیای مکشوفه‌ای که در دهه گذشته توسط نااهلان و غارتگران مواریث فرهنگی کشف شده بود، رتبه نخست را در استان کسب کرده‌ایم.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در راستای شناساندن فرهنگ و هنر این مرز و بوم در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های استانی و کشوری شرکت کرده‌ایم.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول