اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی استان زنجان خبر داد

صنوبر کاری در 17 هزار هکتار از اراضی استان زنجان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از اجرای طرح صنوبرکاری در 17 هزار هکتار از اراضی استان زنجان خبر داد.

صنوبر کاری در 17 هزار هکتار از اراضی استان زنجان

مجید معانی امروز گفت‌و‌گو خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: مساحت صنوبر کاری استان زنجان تا پایان سال گذشته بیش از 17 هزار و 400 هکتار است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زراعت چوب ادامه داد: در حال حاضر تولید سالانه یک هکتار از جنگل‌های قابل بهره‌برداری شمال کشور 2.5 متر مکعب برآورده می‌شود.

سرپرست اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان یادآور شد: در استان زنجان نیز اقدامات لازم برای توسعه زراعت چوب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان نیاز چوب مصرفی کشور سالانه حدود 5 میلیون مترمکعب است، افزود: تنها 750 هزار متر مکعب از نیاز چوب مصرفی کشور سالانه با برداشت از جنگل‌های تجارتی شمال کشور تامین می‌شود.

معانی برلزوم یک برنامه اجرایی اصولی از طریق زراعت چوب برای نجات جنگل‌های طبیعی و برای تامین نیاز چوبی کشور تاکید کرد و گفت: همچنین حدود 2.5 میلیون متر مکعب در سال از طریق زراعت چوب و سایر برداشت‌ها از باغات تامین می‌شود.

وی با اشاره به برداشت 750 هزار متر مکعب چوب در سال از جنگل‌های قابل بهره‌برداری شمال کشور تصریح کرد: مابقی نیازهای چوبی کشور از طریق واردات انواع فرآورده‌های چوبی صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اهمیت اقتصادی و اجتماعی صنوبر در توسعه تولید چوب روستاها، کاهش فشار به جنگل‌های طبیعی باقی مانده خاطرنشان کرد: اینگونه درختان در کاستن مضرات باد بر روی خاک و پوشش گیاهی، حفظ زراعت علوفه‌ای در مقابل اشعه خورشید و نیز بهبود عمل فتوسنتز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه صنوبر به دلیل داشتن چوب سفید، نرم و فراهم بودن منابع تغذیه، در بهار دیر جوانه زده و در پاییز زودتر برگ‌های خود را می‌ریزد، افزود: اینگونه نسبت به سایر گونه‌های جنگلی گونه مناسبی برای اجرای طرح "اگروفارستری" است.

معانی افزود: این گونه‌ها در تامین نیازهای چوبی و صنایع سلولزی نقش اساسی و اقتصادی داشته و می‌تواند به مقدار زیادی از فشار بهره‌برداری به جنگل‌ها کاسته و به پایداری آنها  کمک کند.

وی سود آوری صنوبر را از دلایل روی آوردن باغداران و کشاورزان برای کاشت آن عنوان کرد و گفت: برداشت صنوبر به صورت یکسره بوده و موجب درآمدزایی می‌شود.

وی با اعلام اینکه بهره‌برداری از صنوبر عملی راحت و کوتاه مدت است، تصریح کرد: بازار فروش صنوبر همیشه فراهم است، به طوری که نیاز به بازاریابی ندارد.

این کارشناس جنگل اضافه کرد: اینگونه درختی علاوه بر خودکفایی چوب در روستاها موجب پشتوانه مالی، اسکان دائم در روستاها شده و از مهاجرت روستائیان به شهرها می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه صنوبرها درختان اجتماعی هستند و کاشت انبوه آنها در کنار هم امکان‌پذیر است، افزود: چوب آنها در بسیاری از صنایع چوب مثل کاغذسازی، روکش‌سازی، کبریت‌سازی و نئوپان کاربرد دارد.

سرپرست اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان یادآور شد: ازدیاد و کاشت آسان صنوبر، پوست‌کنی راحت و ترکیب خواص ممتاز صنوبر از ویژگی‌های بارز اینگونه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول