اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی گیلان خبر داد

توسعه سطح صنوبرکاری در استان‌های شمالی کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از توسعه سطح صنوبرکاری با اجرای طرح بررسی سایت اندیکس‌های مناسب صنوبرکاری در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در آینده خبر داد.

توسعه سطح صنوبرکاری در استان‌های شمالی کشور
محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای مرکز مذکور در بخش منابع طبیعی اظهار داشت: بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت خود را در سال 76 همزمان با متمرکز شدن فعالیت‌های موسسات مادری مختلف در گیلان آغاز کرد.
وی با بیان اینکه بخش منابع طبیعی این مرکز تحقیقات خود را بر پایه سه اصل حفظ، احیا و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع برنامه‌ریزی کرده است، افزود: در حال حاضر فعالیت این بخش بیشتر حول محورهای جنگل‌شناسی، حمایت و حفاظت جنگل، جنگل‌کاری، گیاه‌شناسی، گیاهان دارویی، صنوبر و درختان سریع‌الرشد و مرتع‌داری معطوف شده است.
این مسئول به شاخص فعالیت‌های تحقیقاتی منابع طبیعی اشاره کرد و ابراز داشت: سازگاری سوزنی برگ‌های مهم جهان در سه منطقه ارتفاعی جنگل‌های اسالم از جمله این فعالیت است.
وی، بهره‌وری گلدان‌های گیاه کودی در تولید نهال درختان و درختچه‌های جنگلی گیلان و بررسی میزان حساسیت کلن‌های مختلف صنوبر به پروانه گلزا در استان را از جمله تحقیقات شاخص مرکز مذکور درباره منابع طبیعی گیلان ذکر کرد.
بهمنی شناسایی مناطق حساس به آتش‌سوزی جنگل‌های شمال و طبقه‌بندی گونه‌های درختی در برابر آتش به منظور مهار و کاهش سطوح آتش‌سوزی را از دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی برشمرد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان درباره برنامه‌های آینده این مرکز اذعان داشت: توسعه سطح صنوبرکاری با اجرای طرح بررسی سایت اندیکس‌های مناسب صنوبرکاری در استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان از جمله برنامه‌های مهم مرکز است.
وی،از اجرای طرح بررسی سیستم‌های هشداردهنده آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان در آینده خبر داد و یادآور شد: ایجاد کانون برای گسترش گیاهان دارویی گیلان در شرایط دیم از جمله برنامه‌های مهم این مرکز است.
بهمنی، طرح احداث باغ بزرگ آربورتوم با هدف حفظ گونه‌های نادر و در حال انقراض (حفظ ذخایر ژنی) را از دیگر برنامه‌های مهم مرکز مذکور در آینده عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: این مرکز توانمندی تشکیل هرباریوم بخش منابع طبیعی با گردآوری بیش از سه هزار نمونه گیاهی با قابلیت آموزشی را دارد.
این مسئول، داشتن کلکسیون بام بو در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع را از دیگر توانمندی مرکز عنوان کرد و بیان داشت: این مرکز آماده ارائه خدمات و تحقیق در تمام زمینه‌های بامبو است.
انتهای پیام/صا10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول