اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین:

افزایش سرانه فضای سبز نیازمند احیای سنت درختکاری است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: با احیای سنت درختکاری، سرانه فضای سبز این استان به سطح مطلوب نزدیک می‌شود.

افزایش سرانه فضای سبز نیازمند احیای سنت درختکاری است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین، هاشم گودرزوند چگینی بیان کرد: منابع طبیعی در حفظ آب و خاک، تلطیف هوا و توسعه اقتصاد ملی به ویژه بخش کشاورزی نقش مهمی دارد و حفظ و احیای این منابع باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: نخستین گام برای توسعه فضای سبز، حفظ منابع طبیعی موجود و سپس احیای این منابع است بنابراین اگر جامعه فضا را برای تخریب‌کنندگان منابع طبیعی تنگ کند، کسی جرات تعرض به این منابع را نخواهد داشت.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین حفظ و احیای منابع طبیعی را مستلزم همکاری عمومی دانست و افزود: منابع طبیعی امانتی از گذشتگان در اختیار نسل کنونی است و ما نیز باید با حفاظت مناسب و احیای منابع طبیعی آن را در اختیار نسل آینده قرار دهیم.
وی تصریح کرد: 60 درصد مساحت قزوین را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و با وجود توانمندی‌ها و قابلیت‌های بالای استان امید است با یک عزم ملی استانی و با مدیریت صحیح در اجرای این طرح گامی موثر برای توسعه فضای سبز برداشته شود.
چگینی به احیای سنت درختکاری در استان اشاره کرد و یادآور شد: با احیای سنت درختکاری، سرانه فضای سبز این استان به سطح مطلوب نزدیک می‌شود.
وی اعلام کرد: اجرای طرح فضای سبز استان در راستای ایجاد فضای سبز و ترویج فرهنگ درختکاری است که توسعه درختکاری در مسیر جاده‌های ترانزیتی استان و افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و روستاها را به دنبال دارد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآور شد: درختکاری یکی از فاکتورهای اصلی در جذب موثر آلاینده‌هایی چون سرب و تلطیف ساختن محیط زیست است و در اجرای این طرح باید از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال که مجوز لازم را دارند، استفاده شود.
همچنین به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان قزوین، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوئین‌زهرا اظهار کرد: برای مبارزه با بیابان‌زایی و جلوگیری از گسترش بیابان باید تلاش بیشتری انجام شود.
علی‌اصغر اسماعیل‌زاده توضیح داد: به دلیل کاهش پیشروی اراضی بیابانی و معضلات ناشی از فرآیند بیابان‌زایی شامل افت ظرفیت تولید خاک، تضعیف وضعیت پوشش گیاهی، شور شدن آب و خاک، کاهش درآمد اقتصادی ساکنین و مهاجرت در اراضی بیابانی اقدام به نهال‌کاری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای این منظور پروژه نهال‌کاری و بوته کاری در سطح 120 هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان از محل اعتبارات ملی و استانی با استفاده از نیروهای بسیج طرح هجرت 3 اجرا شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوئین‌زهرا گفت: در این راستا گونه‌های مقاوم به شرایط آب و هوایی بیابانی از جمله آترپیلکس، قره‌داغ و تاغ در اراضی بیابانی این شهرستان غرس شده است.
وی تأکید کرد: اجرای این پروژه علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، تهدید اراضی کشاورزی، تثبیت شن‌های روان و مقابله با پدیده شوم بیابان‌زایی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، در تقویت سفره‌های آبی منطقه و ایجاد منظر زیبا نیز تأثیرگذار است.
اسماعیل‌زاده یادآور شد: عدم رعایت اصول جامع‌نگری و توسعه پایدار در تهیه طرح‌های مختلف از جمله طرح‌های آب و خاک، بهره‌برداری منابع آبی، منابع طبیعی و محیط زیست از مهم‌ترین چالش‌های موجود در فعالیت‌های بیابان‌زدایی است.
وی گفت: در حال حاضر برای مبارزه با بیان‌زایی و بهبود و اصلاح مراتع این شهرستان علاوه بر عملیات نهال‌کاری برای احیای مناطق بیابانی و تثبیت ماسه‌های روان اقداماتی از قبیل بذرپاشی، جمع‌آوری بذر، مالچ‌پاشی، قرق، کپه‌کاری، ایجاد مانع و دیگر اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوئین زهرا اضافه کرد: اجرای این عملیات در سطح 70 هکتار از اراضی این شهرستان انجام شده است.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول