اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با 2 دهم سرانه جنگلی موجود کشور

توسعه درختکاری در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی گفت: نسبت سرانه جنگلی و درختکاری در کشور ما تنها 2 دهم است، بنابراین توسعه درختکاری به عنوان یک ضرورت احساس می‌شود.

توسعه درختکاری در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است

سیدحسین آقامیری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار داشت: در حال حاضر سطح مناطق جنگلی در کشور ما تنها 17 صدم هکتار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی افزود: سرانه هر نفر در دنیا از فضای سبز جنگلی هشت دهم هکتار است این در حالی است که در کشور ما این رقم تنها نزدیک به دو دهم هکتار برآورد شده است.

وی ادامه داد: این به آن معنا است که ما باید 4 برابر میزان موجود کشور جنگل‌کاری را اجرایی کنیم تا به نسبت قابل قبولی برسیم.

آقامیری تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اکنون پیش‌بینی می‌شود که اگر هر سال 300 هزار هکتار کشت درخت داشته باشیم حدوداً می‌توانیم به عدد 25 صدم هکتار برسیم، اما در تقسیم‌بندی‌ها، این سرانه برای هر نفر هم‌چنان کم است.

وی با بیان اینکه بحث توسعه درختکاری به عنوان ضرورت مورد تأکید بخش محیط زیست و منابع طبیعی است، تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که در موضوع درختکاری به ما کمک می‌کند مسئله حفظ آب است زیرا کشور ما در یک جغرافیای خشک و نیمه خشک قرار دارد و مسئله حفظ آب برای ما بسیار حیاتی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: از طرفی کشور ما نیز در فرسایش خاک هم در جایگاه نخست قرار دارد در این وضعیت درختکاری کمک می‌کند تا این معضل را برطرف کنیم.

با حوزه منابع طبیعی 20 درصد اشتراک کاری داریم

آقامیری با اشاره به اینکه همه مباحث مطرح شده به نوعی موضوعات مشترک بین دو حوزه منابع ‌طبیعی و محیط زیست است، افزود: بنابراین به همان نسبت که حوزه منابع‌ طبیعی در حوزه مربوط به جنگل‌کاری و جنگل احساس مسئولیت می‌کند حفاظت محیط زیست نیز چنین احساس مسئولیتی را به طور قطع و یقین دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان‌رضوی ادامه داد: کار مشترک دیگری که این دو حوزه می‌توانند با یکدیگر داشته باشند مدیریت در حفاظت از عرصه‌های طبیعی است تا در حفاظت از آب، خاک و حفظ پوشش گیاهی محقق شود.

وی اظهار داشت: ما برای این موضوع در خراسان‌رضوی تقریباً 2 میلیون و 500 هزار هکتار را در قالب مناطق تحت مدیریت در 32 منطقه جغرافیایی داریم و در موضوع مربوط به حفاظت و حراست از پوشش گیاهی و جانوری اعمال سیاست می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با حوزه منابع طبیعی 20 درصد اشتراک کاری داریم، خاطرنشان کرد: این به آن معنی است که بحث حفاظت، بحث جلوگیری از تخریب، اصلاح و بهبود وضعیت است و همه اینها سهمی است که ما از عرصه‌های جغرافیای 12 میلیون هکتاری خراسان‌رضوی در حوزه حفاظت محیط زیست برای کار حفاظت و تأمین امنیت استان با همکاری منابع طبیعی در دستور کار داشته و اعمال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بحث مربوط به حوزه‌های شهری هم ادعا می‌کنیم که در چند سال گذشته این کار را با کمک شهر داری انجام و در حوزه شهر مشهد انجام داده‌ایم و در حدود یک میلیون نهال را به ثمر رسانده‌ایم.

آقامیری تأکید کرد: کار دیگری که با احساس مسئولیت به آن می‌پردازیم این است که در مقطع صدور پروانه بهره‌برداری اگر عرصه‌های منابع‌ طبیعی در اختیار صنایع قرار داده شود 25 درصد آن باید حتماً به فضای سبز اختصاص یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان‌رضوی افزود: این قضیه در مورد مراکز صنعتی 15 درصد و در مراکزی مثل شهرک‌های صنعتی 20 درصد است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول