اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد علوم پزشکی گیلان:

90 درصد عوامل محیطی ایجاد کننده سرطان گوارش است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: عوامل محیطی در ایجاد بیش از 90 درصد سرطان گوارشی تاثیرگذار است.

90 درصد عوامل محیطی ایجاد کننده سرطان گوارش است

فریبرز منصور قناعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ‌رشت علایم شایع گوارشی را شامل نفخ، یبوست، ترش کردن، سوزش زیرجناغ سینه و دل درد عنوان کرد.

وی، وضعیت سرطان مری در استان را در حال کاهش و سرطان معده را رو به افزایش دانست و تصریح کرد: وضعیت تغییر شیوه‌های زندگی در بروز سرطان‌های گوارشی نقش دارد و مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان گوارشی عوامل محیطی است که بیش از 90 درصد در بروز سرطان گوارشی تاثیر دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد، چاقی شکمی و عدم تحرک و مصرف غذاهای پرکالری و فست‌فود‌ها را از جمله عوامل ایجاد کننده سرطان گوارشی نامید و ابراز کرد: بدترین کار برای آسیب رساندن به معده، مصرف آب در هنگام غذا خوردن است که موجب شل شدن دریچه مری می‌شود.

وی، خواب بلافاصله پس از غذا را از دیگر عوامل مضر برای معده عنوان کرد و افزود: این امر موجب می‌شود محتویات غذا وارد مری شود.

منصورقناعی، ریفلاکس «بازگشت غیرطبیعی محتویات معده به داخل مری» را از شایع‌ترین عوامل بیماری گوارشی ذکر کرد و گفت: 60 درصد افراد دچار بیماری ریفلاکس هستند.

وی، اضافه کرد: انتشار مواد ترش و تلخ از ناحیه بالای شکم به طرف دهان به معنای ترش کردن معده است که این امر موجب سوزش در زیرجناغ سینه می‌شود و اگر این علایم حداقل یک یا دو بار در هفته ایجاد شود نشانه بیماری ریفلاکس است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، درباره پرهیز از بیماری ریفلاکس، بیان کرد: باید پیش از آنکه سیر شویم دست از غذا خوردن بکشیم و یک تا دو ساعت پس از مصرف غذا نخوابیم.

وی، نوشیدن چای مانده یا غلیظ را از عوامل بیماری ریفلاکس ذکر کرد و یادآور شد: ریفلاکس بیماری خطرناکی نیست اما آزار دهنده است که درمان‌های بسیار موثری برای این بیماری وجود دارد.

منصور قناعی، مصرف سبزیجات سالم و میوه‌های تازه و داشتن محیط سالم و بدون استرس را در پیشگیری از سرطان گوارشی مهم برشمرد و با تاکید بر ساماندهی وضعیت رودخانه‌های آلوده استان، خاطرنشان کرد: وضعیت رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت به همه آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول