اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال صورت می‌گیرد

راه‌اندازی 2 واحد پایش محیط زیست دریا در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از راه‌اندازی دو واحد پایش لحظه‌ای دریا در استان خبر داد.

راه‌اندازی 2 واحد پایش محیط زیست دریا در خوزستان

تورج همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: به منظور سنجش لحظه‌ای (آنلاین) محیط دریا امسال دو واحد پایش در خوزستان راه‌اندازی می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت ارزیابی آنلاین محیط زیست دریایی تصریح کرد: در بند ب ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه، صنایع ملزم به نصب سیستم‌های پایش آنلاین هستند.

همتی با اشاره به استقرار بالغ بر 20 واحد پتروشیمی و پالایشگاهی در حاشیه سواحل ماهشهر و آبادان افزود: این صنایع با وجود تمهیدات اندیشیده شده، مقادیری بار آلودگی را وارد پهنه‌های دریایی و رودخانه‌های جزر و مدی می‌کنند، به همین دلیل ضروری است که تأثیر این آلودگی بر محیط فیزیکی و شیمیایی پهنه‌های آبی مشخص شود.

وی ادامه داد: البته تاکنون تجهیزات پایش آنلاین در محل خروجی‌های پساب و فاضلاب مدنظر بوده است که در این طرح تاثیرات این آلاینده‌ها در محیط آبی و در ترکیب با آب دریا مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گفته این مسئول، در برنامه‌های امسال این اداره کل، الزام صنایع پتروشیمی مستقر در شهرستان ماهشهر برای نصب این تجهیزات پیش‌بینی شده است.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین از فعال‌سازی آزمایشگاه دریایی واحد آبادان خبر داد.

وی گفت: به دلیل استقرار بنادر و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، همچنین تاسیسات دریایی و کشتی‌سازی در حاشیه رودخانه‌های اروندرود و بهمنشیر، ضرورت راه‌اندازی این آزمایشگاه احساس شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطر نشان کرد: آزمایشگاه دریایی آبادان که دومین آزمایشگاه دریایی استان بعد از ماهشهر است، در هفته محیط زیست افتتاح می‌شود.

همتی ظرفیت‌های محیط زیست دریا در خوزستان را یادآور شد و با بیان اینکه این استان بیشترین مساحت خوریات را در کشور داراست، اظهار کرد: نوار ساحلی از نهر خین در اروندرود تا امامزاده عبدالله به طول حدود 270 کیلومتر است که این مسافت با احتساب خوریات و سواحل خور موسی و رودخانه‌های قابل کشتیرانی بالغ بر یک‌هزار و 100 کیلومتر وسعت دارد.

وی افزود: در این بین خور موسی به عنوان سومین خلیج بزرگ دنیا با توپوگرافی منحصر به فرد و اکوسیستم‌های طبیعی از جمله تالاب ساحلی، جزایر و پهنه‌های گلی جزر و مدی که بزرگ‌ترین پهنه‌های گلی در کل خلیج فارس بوده و از شرایط اکولوژیکی ویژه‌ای برخوردار است؛ چنانچه به دلیل شدت، سرعت و بلندای جزر و مد یکی از عمیق‌ترین مناطق خلیج فارس با عمقی حدود 80 متر را در آن مشاهده می‌کنیم باعث شده این منطقه برای استقرار انواع فعالیت‌های توسعه‌ای مستعد باشد.

خور به مکان‌هایی گفته می شود که در هنگام جزر و مد همیشه در آن مکان مقداری آب باقی می‌ماند در واقع، خور محدوده نیمه بسته آب مرتبط با دریای آزاد است که در درون آن آب دریا به مقدار قابل توجهی توسط آب رودخانه یا آب شیرین رقیق می‌شود. خور موسی هم خلیجی کوچک با ارزش اکولوژیکی بسیار زیاد در منطقه خلیج فارس است. به جمع خور، خوریات گفته می‌شود.

انتهای پیام/ز10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول