اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال گذشته صورت گرفت

رشد 30 درصدی اعتبارات سازمان شهرداری‌های کشور

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از رشد 30 درصدی اعتبارات این سازمان در قانون بودجه سال گذشته نسبت به سال 89 خبر داد.

رشد 30 درصدی اعتبارات سازمان شهرداری‌های کشور

محسن کوشش‌تبار امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با میانگین 63 درصدی تخصیص این اعتبار حدود 16 هزار میلیارد ریال آن در 13 ردیف اعتباری به شهرداری‌ها تزریق شد.

وی افزود: بخشی از این اعتبار را تحت عنوان ارزش‌افزوده و بعضی به‌صورت ردیف‌های اعتباری مستقل مثل آبیاری فضای سبز، مطالعه و مشارکت احداث شبکه آب، سود تسهیلات بازیافت، تجهیز و سازماندهی آتش‌نشانی‌ها، کمک به تجهیز و ساماندهی پسماند هفت استان ساحلی، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، یارانه بلیط و مترو اختصاص یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تزریق آیدی 36 میلیارد تومانی سازمان شهرداری‌ها را یکی دیگر از اتفاقات خوب سال 90 خواند و عنوان کرد: این میزان درآمد برای نخستین بار از محل ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه به شهرداری‌ها تزریق شد.

این مسئول در ادامه از برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه ملی فرصت‌های سرمایه گذاری شهرداری‌ها در تهران در تیرماه سال‌جاری خبر داد و بیان داشت: ایجاد فضای معرفی مزیت نسبی شهرداری‌ها در حوزه‌های عمرانی، توسعه خدمات شهری، استفاده از ابزارهای جدید تأمین مالی شهرداری‌ها و ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی درآمدزا برای سرمایه‌گذار از اهداف برگزاری این همایش است.

وی با اشاره به راهیابی شهرداری‌های منتخب از هر استان برخوردار از شاخص‌های مورد نظر کمیته ارزیابی اضافه کرد: ارائه طرح‌های مشارکتی با توجیه اقتصادی، نبود موانع عملی قانونی در طرح‌ها، رعایت موارد به‌صرفه و صلاح شهرداری‌ها، توجیه اقتصادی بالا به منظور ایجاد انگیزه و تأمین نظر سرمایه‌گذار و به حداقل رساندن ریسک‌پذیری سرمایه‌گذران از جمله شاخص‌های مورد نظر کمیته ارزیابی است.

به گفته وی، اولویت‌بندی مشکلات یا کاستی‌های جدی خدمات‌دهی شهرداری در راستای همکاری و مرتفع کردن این مشکلات مهم‌ترین رکن طرح‌های قابل ارائه و از شاخص‌های اصلی شهرداری‌ها برای شرکت در این همایش نمایشگاه است.

کوشش‌تبار با تأکید بر نقش مهم سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مشارکت مؤثر این بخش در عمران شهری و ارتقای شاخص‌های خدمات شهری تصریح کرد: این مشارکت با یک فرآیند مدیریت توانمند شهرداری و جلب اطمینان سرمایه‌گذار می‌تواند ایجاد شود.

این مسئول همچنین از برگزاری نخستین همایش ملی توسعه منابع انسانی شهرداری‌ها در شهر تبریز خبر داد و بیان داشت: این همایش با هدف ارتقای شاخص‌های منابع انسانی در شهرداری‌ها و نقد و بررسی عملکرد هفت ساله اخیر حوزه شهری و سازمان شهرداری‌ها برگزار می‌شود.

به گفته وی، نخستین همایش ملی حسابداری و بودجه شهرداری‌ها نیز در حوزه منابع مالی با هدف بررسی نظام برنامه و بودجه، توجه جدی به بودجه‌ریزی عملیاتی، نحوه ارتقای سطح فعالیت‌ها و فرآیندهای برنامه‌ای و بودجه‌ای شهرداری‌ها در شهر چابهار استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه شناسایی تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری‌ها گفت: در این سامانه تعداد ماشین‌آلات و تجهیزات فعال، از رده خارج شده و قابل بازسازی شهرداری‌ها شناسایی و ثبت می‌شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این سامانه به‌عنوان یک حرکت بی‌بدیل در جمع‌آوری اطلاعات عنوان کرد: در این سامانه شناسنامه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری‌ها به‌صورت یک‌جا و دقیق بررسی و تجمیع می‌شود.

به گفته وی در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از امور شهروندان در ارتباط با شهرداری‌ها بدون مراجعه حضوری آنها و از طریق سامانه الکترونیکی از پشت مانتیورهای آنها داخل منازلشان با شهرداری انجام می‌شود که این اقدام نیز گامی در راستای تسریع و تسهیل در خدمات‌دهی به شهروندان و افزایش رفاه و رضایت آنها از عملکرد شهرداری‌ها است.

کوشش‌تبار ارائه حدود 90 درصدی اطلاعات شهرداری‌ها به سامانه بودجه شهرداری‌ها یادآور شد: تفریق بودجه شهرداری‌ها، جمع‌آوری اطلاعات اعتبارات و بودجه برای تحلیل برنامه‌ریزی، شفاف‌سازی و بررسی عملکرد نظام بودجه‌ای شهرداری‌ها از اقدامات بسیار مهمی است که شکل گرفته و در حال نهایی شدن است.

وی با اشاره به عملکرد بهتر شهرداری‌ها در گزارش‌دهی به شهروندان و دفاع موفق آنها از عملکردشان به‌عنوان مزایای این سامانه بیان داشت: 14 استان کشور از طریق این سامانه در حال به‌ روزرسانی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: هر کارمند شهرداری از طریق این سامانه و سامانه بودجه دارای یک کارتابل الکترونیکی می‌شود که فرآیند خدمت‌رسانی به مردم را سریع‌تر انجام می‌دهد.

به گفته وی، رسیدن به شهر الکترونیک یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در حوزه مدیریت شهری دنبال می‌شود.

کوشش‌تبار شهر الکترونیک را به معنای بهبود فرآیندهای انجام کار و ارتقاء سطح کار اطلاع‌رسانی به فرد فرد شهروندان دانست و گفت: فرهنگ‌سازی برای استفاده از فرآیندهای الکترونیکی در حوزه شهرداری‌ها از طریق راه‌اندازی سامانه اداری خدماتی شهرداری‌ها در سال 90 انجام شد که فرآیند استخدامی شهرداری‌ها در سال‌جاری و ثبت‌نام در آن نیز از طریق همین سامانه تعریف شده است.

به گفته وی حدود یک‌هزار و 200 شهرداری و 24 هزار دهیاری زیر پوشش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای شرکت در نخستین گردهمایی شهرداران استان اصفهان در شهر قمصر، به کاشان سفر کرده بود.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول