اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مجموعه پیام بهارستان صورت می‌گیرد

رونمایی از ویژه‌نامه طب سنتی

خبرگزاری فارس: ویژه‌نامه طب سنتی، که به همت پژوهشکد مردم‌شناسی، زبان و کتیبه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری دایرة‌المعارف پزشکی اسلام و ایران تهیه شده است به زودی منتشر می‌شود.

رونمایی از ویژه‌نامه طب سنتی
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مجموعه حاضر که به بررسی پزشکی عامیانه مردم ایران پرداخته، حاصل تلاش ده‌ها نفر از محققانی است که بر پایه طرح کار پژوهشکدۀ مردم‌شناسی، زبان و کتیبه‌های پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عنوان «مردم‌نگاری» در بیست سال گذشته در بیش از 350 شهرستان انجام شده است.
در طرح «مردم‌نگاری سرزمین» که مباحث جامعۀ انسانی به‌صورت میدانی، مشاهدۀ مستقیم و مصاحبه، مطالعه شده‌اند، عناوینی مانند خوراک محلی، پوشاک، آداب و رسوم، فناوری‌های بومی، بازی‌ها، ادبیات شفاهی و در نهایت طب بومی گردآوری و ثبت شده‌اند.
 مباحث نظری‌ که به معرفی اخلاط و مزاج‌های موجود در بدن انسان و ارتباط آن با سلامتی و بیماری پرداخته‌اند، بیماری‌های جسمی و روحی و درمان‌های سنتی‌ آنها، داروهای گیاهی در بهبود امراض، درمان شکستگی‌ها و در رفتگی‌ها، برخی از بیماری‌ها مرتبط با نوع کار در کشور، چشم‌زخم و روش‌های دفع آن، اشخاص و مکان‌های مؤثر در درمان، باروری و فرزندآوری، ختنه، روش‌های خون‌گیری درمانی (حجامت، فصد و زالواندازی)، خالکوبی، و مانند آنها، از جمله موضوع‌هایی‌ هستند که در این گزارش‌ها آمده‌اند.
 مطالب این مجموعۀ بزرگ به دو طریق گردآوری و تهیه شده‌اند؛ بخش عمدۀ آن بر پایۀ گفته‌های عامۀ مردم، عطاران، حکیمان، ماماها و دیگر کسانی ‌استوار است که در پزشکی عامیانه مشغول طبابت و درمان‌اند، و بخش اندکی نیز با بهره‌گیری از اسناد و مدارک مکتوب حوزۀ طب سنتی ایران تهیه و تنظیم شده است.
اثر حاضر با همت بلند و چندین ساله پژوهشگران و اعضای هیئت علمی پژوهشکدۀ مردم‌شناسی، زبان و کتیبه‌ها از یک‌سو، و کوشش گروه طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی از سوی دیگر، دسته‌بندی، بازخوانی و آماده برای طبع و نشر در ویژه‌نامه پیام بهارستان مجلس شورای اسلامی شده است.
رونمایی از این اثر ارزشمند چهارشنبه، بیست‌ و یکم دی‌ ماه جاری، در سالن آمفی‌تئاتر کاخ گلستان، به همراه نشستی تخصصی با موضوع طب سنتی یا بومی اقوام ایرانی، با حضور شماری از پژوهشگران و متخصصان این عرصه برگزار می‌شود.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول