اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در زنجان و با همکاری دانشگاه ماری کوری پاریس

کارگاه تخصصی بین‌المللی گذر زهره در زنجان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار و با همکاری دانشگاه ماری کوری پاریس کارگاه تخصصی بین‌المللی گذر زهره توسط دانشگاه پیام نور استان زنجان برگزار می‌شود.

کارگاه تخصصی بین‌المللی گذر زهره در زنجان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، این کارگاه در راستای رصد زمینی گذر سیاره زهره (ناهید) از مقابل خورشید در روزهای 17 و 18 خرداد ماه و با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

کارگاه تخصصی بین‌المللی گذر زهره روز 17 خرداد از ساعت شش تا 10 صبح با تجهیزات کامل به رصد علمی این پدیده پرداخته و در روز 18 خرداد نیز به صورت سخنرانی برگزار می‌شود.

این کارگاه با حضور جمعی از اساتید علم فیزیک ایران برگزار می‌شود و مدیر بخش خورشید دانشگاه ماری کوری پاریس از مهمانان ویژه آن است.

هدف از برگزاری این کارگاه تکمیل اطلاعات دانشمندان در مورد عناصر موجود در جو ناهید بوده و فرصتی مناسب جهت شناسایی عناصر موجود در جو سیاره زهره است.

معرفی قابلیت‌های بالقوه اقلیمی و شرایط بسیار مطلوب رصد محلی، پایه‌ریزی و تاسیس نخستین ایستگاه تجزیه و تحلیل منطقه‌ای داده‌های فضایی از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه است.

لازم به ذکر است، گذر ناهید در شهر زنجان بنا به محاسبات انجام گرفته حدود ساعت 6 بامداد همزمان با طلوع خورشید روز 17 خرداد ماه سال جاری  قابل رصد است و می‌توان در طول 3 و نیم ساعت (تا حدود ساعت 9:30) به رصد آن پرداخت و برخورد سوم و چهارم را نیز رصد کرد.

با عنایت به قابل مشاهده‌بودن این پدیده در ایران بسیاری از دانشمندان علاقه وافری برای سفر به کشورمان و رصد زنده این پدیده را دارند.

لازم به ذکر است، احسان توابی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز زنجان دبیر برگزاری کارگاه تخصصی بین‌المللی گذر زهره است.

کارگاه تخصصی بین‌المللی گذر زهره به همت دانشگاه پیام نور استان زنجان و با همکاری بنیاد ملی نخبگان، قطب اختر فیزیک ایران، همکاری‌های بین‌الملل وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دفتر ریاست جمهوری و دانشگاه ماری کوری فرانسه برگزار می‌شود.

گفتنی است، سیاره ناهید به ترتیب فاصله از خورشید، دومین سیاره سامانه خورشیدی است که میان زمین و تیر (عطارد) قرار گرفته ‌است.

این سیاره نزدیک‌ترین سیاره به زمین است و پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب از زمین رویت می‌شود.

سیاره ناهید داغ‌ترین سیاره در منظومه‌ی خورشیدی است و جو ضخیم و غلیظ آن موجب می‌شود که دیدن سطح آن از طریق رصد دشوار باشد.

انتهای پیام/ع20/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول