اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در قالب پدیده قمر در عقرب؛

ماه به اسارت ستاره قلب‌العقرب درمی‌آید

خبرگزاری فارس: امروز در طی واقعه زیبای نجومی مقارنه، ماه و ستاره قلب‌العقرب در کنار هم قرار می‌گیرند و پدیده قمر در عقرب رخ می‌دهد.

ماه به اسارت ستاره قلب‌العقرب درمی‌آید
عمران مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره این واقعه نجومی، اظهار کرد: صورت فلکی عقرب از جمله معدود صور فلکی است که به نام خود بسیار شبیه بوده و ستاره قلب‌العقرب در وسط این صورت فلکی واقع شده است.
وی افزود: ستاره قلب‌العقرب درخشان و قرمز رنگ بوده و این نشان از ورود آن به فاز پیری دارد، بنابراین این ستاره آرام آرام به زمان مرگش نزدیک می‌شود.
یک کارشناس برجسته نجوم در ادامه بیان کرد: در طی این مقارنه تنها قمر زمین به گونه‌ای در کنار این ستاره قرار می‌گیرد که به نظر می‌آید اسیر این صورت فلکی شده و به همین دلیل این پدیده از قدیم به قمر در عقرب معروف بوده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون در ابتدای ماه قمری هستیم، تصریح کرد: مقارنه ماه و ستاره قلب‌العقرب در اوایل شب و هنگام طلوع ماه رخ می‌دهد، ولی با چشم غیر مسلح تنها ماه دیده شده و ستاره مورد نظر به خوبی مشاهده نمی‌شود.
مرادی اضافه کرد: بهتر است این پدیده زیبا با چشم مسلح مشاهده شود و برای این امر به تلسکوپ‌های قوی 12 اینچ به بالا نیاز است.   
وی در ادامه به نحس دانستن این پدیده در اذهان مردم اشاره کرد و تاکید کرد: این موضوع از لحاظ تاریخی به زمانی بر می‌گردد که رنگ قرمز برای مردم نشانه خشونت و خون‌ریزی بود و از شکل صورت فلکی عقرب نیز وحشت داشتند، ولی ماه را بسیار زیبا و سبب امیدواری می‌دانستند زیرا روشنایی بخش شب‌هایشان بود.
این مدرس مرکز نجوم ادیب تاکید کرد: ترکیب این دو موضوع برای مردم باستان وحشتناک بود زیرا اعتقاد داشتند در این پدیده ماه زیبا به اسارت ستاره عقرب در می‌آید، ضمن اینکه آنها بر این باور بودند که اتفاقات نجومی تصادفی نبوده موجب پیامدهایی بر روی زمین می‌شود.
وی به چگونگی ورود این اعتقادات به افکار مردم اشاره و اظهار کرد: از زمان ورود مغولان به ایران این‌گونه اعتقادات بیشتر شده و به خاطر افکار خرافی مغولان و حاکم شدن جو خفقان بر کشور مردم بیشتر به سراغ موضوعات خرافی نجومی جذب شدند.
مرادی با اشاره به اینکه برخی دانشمندان گذشته نیز به این امر دامن می‌زدند، گفت: دانشمندانی مانند ابوریحان‌بیرونی و ستاره‌شناسان یونانی به این امر اعتقاد داشتتند که ستارگان بر سرنوشت انسان تاثیر گذرند  و البته بعضی از این دانشمندان هم در ظاهر و به قصد پیشرفت علمی کشور به این امر تظاهر می‌کردند.
وی، ادامه داد: همین امر سبب ساخته شدن رصدخانه‌هایی مانند مراغه شد، زیرا افرادی همچون خواجه نصیرالدین طوسی به بهانه رصد این پدیده‌های تاثیرگذار و پیشگویی خطرات و پیروزی در جنگ توانستند پادشاهان را مجاب به ساخت رصدخانه‌ها کنند، بنابراین بسیاری از پیشرفت‌های نجومی و بسط نجوم با تکیه بر این امور صورت گرفت.
این کارشناس نجوم در پایان تصریح کرد: امروز می‌دانیم که حتی ستاره‌های صورت فلکی عقرب در یک سطح قرار ندارند و نسبت به هم دور و نزدیک‌اند ولی چون از روی زمین مشاهده می‌شوند در یک امتداد به نظر می‌رسند، بنابراین نحس بودن قمر در عقرب از لحاظ علمی امری خرافی بوده و این موضوع جز یک پدیده ظاهری چیزی بیش نیست.
انتهای پیام؛/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول