اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان:

مهم‌ترین مشکل نجوم آماتوری ایران سرگردانی است

خبرگزاری فارس: مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: در کشور ما مشکلاتی در زمینه نجوم آماتوری وجود دارد که بومی کشور ما بوده ‌و از جمله مهم‌ترین آنها نداشتن محور مشخص برای استانداردسازی ترویج نجوم آماتوری در ایران است.

مهم‌ترین مشکل نجوم آماتوری ایران سرگردانی است
عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: انجمن نجوم ایران تاکنون به دلایلی مانند کمبود بودجه اقدامات جدی در زمینه هماهنگ سازی کل نجوم آماتوری ایران انجام نداده و همین امر سبب سرگردانی مراکز نجوم ایران شده است. 
وی افزود: علاوه بر این مشکل که شهر اصفهان را نیز در برمی‌گیرد، مشکل دیگر این است که کسانی وارد این عرصه شده‌اند که دانش نجومی کافی ندارند.
این کارشناس و مدرس نجوم با انتقاد از اینکه پژوهش‌سراها افراد نا آشنا به علم نجوم را برای تدریس استخدام می‌کنند گفت: این امر که ناشی از نا آشنایی مدیران این مراکز با نجوم است تاکنون به نجوم اصفهان خسارت فراوانی وارد کرده است.
وی ادامه داد: در بعضی از این پژوهش‌سراها این افراد ناآگاه علاوه بر اینکه گاه حتی در تشخیص ستارگان مختلف دچار مشکل هستند و به تدریس امور خرافی مانند طالع‌بینی و سعد و نحس بودن ستارگان می‌پردازند.
مرادی با هشدار به پژوهش سراها و مدارس استان تصریح کرد: این مراکز پیش از تدریس حتما رزومه کاری و مدارک مدرسین انتخابی را بررسی کرده و به هرکسی اجازه ندهند به تدریس نجوم آماتوری و یا تخصصی بپردازد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرکز نجوم ادیب گفت: نقطه قوت مرکز نجوم ادیب حمایت شهرداری اصفهان از این مرکز است، اما از طرفی این موضوع برای این مرکز محدودیت‌های اداری فراوانی ایجاد می‌کند.
مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان به نمونه‌ای از این محدودیت‌ها اشاره و اضافه کرد: این مرکز به دلیل این‌گونه محدودیت‌ها تنها می‌تواند در حیطه اختیارات شهرداری اصفهان یعنی شهر اصفهان عمل کند و امکان عملکرد استانی ندارد.
وی اشتیاق مردم اصفهان به نجوم را بسیار بالا دانست و بیان داشت: من در طول تدریس خود با افرادی از سنین مختلف مانند کودکان دبستانی و افراد بازنشسته روبه‌رو بوده‌ام که همگی به نجوم علاقه وافری داشتند.
مرادی از جمله دلایل این علاقه‌مندی را در دسترس و همگانی بودن آسمان برشمرد و افزود: آسمان بالای سر همه گسترده است و به شخص خاصی مربوط نیست و این حس کنجکاوی مردم را برمی‌انگیزد تا بدانند ماهیت آنچه هر شب بالای سرشان می‌بینند چیست.
این مسئول پرداختن رسانه‌ها به این امور را از دلایل دیگر این جاذبه دانست و تاکید کرد: پس از یک سری پدیده‌های نجومی مهم که اوج آن خورشیدگرفتگی سال 78 بود و پرداختن رسانه‌ها به این امر علاقه‌مندی مردم به  فراگیری علم نجوم رشد صعودی داشت.
این کارشناس نجوم برای نجوم آینده خوبی پیش‌بینی کرد و ادامه داد: دلیل این امر بیشتر ناشی از علاقه مردم است، ولی این پیشرفت همچنین نیاز به سامان‌دهی بیشتر مسئولان و عملکرد مناسب رسانه‌ها دارد.
وی درباره لزوم تحت نظر بودن مراکز آموزش نجوم توسط مراکز علمی نیز تصریح کرد: این موضوع مختص مراکز نجوم حرفه‌ای است، ولی مرکز نجوم ادیب یک مرکز  آماتوری بوده  و از این لحاظ با مراکز حرفه‌ای متفاوت است، گرچه از اساتید  مراکز علمی و دانشگاه‌ها در تدریس نجوم استفاده می‌کند.
مرادی ادامه داد: صد درصد علمی و کلاسیک شدن  آفت مرکز نجوم ادیب است، زیرا این مرکز ماهیتی علمی تفریحی دارد.
این مسئول در پایان تاکید کرد: بنابراین مهم‌ترین رسالت مرکز نجوم ادیب این است که پیش از پرداختن به آموزش و پژوهش مردم را به صورت تفننی با آسمان آشنا کند، بدین ترتیب به تبع آن حس معرفتی آنها نیز به خودی خود ارتقا می‌یابد. 
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول