اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان:

مخلوط شدن خرافات با حقایق بزرگ‌ترین مشکل نجوم است

خبرگزاری فارس: عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: بزرگ‌ترین مشکل در احکام نجومی مخلوط شدن خرافات با واقعیات و تفکیک نشدن این دو از یکدیگر است.

مخلوط شدن خرافات با حقایق بزرگ‌ترین مشکل نجوم است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اکبر زمانی شامگاه گذشته به عنوان یکی از سخنرانان یکصدمین نشست باشگاه نجوم اصفهان اظهار داشت: طرز نگاه انسان‌های باستان به آسمان و ستارگان با ناظران امروز تفاوت اساسی داشته است.
وی با بیان اینکه تقویم نخستین برای انسان‌های اولیه فقط  خود آسمان بوده است، تصریح کرد:  به طور مثال تنها زمان پیش‌بینی روی دادن زلزله به وسیله قرار گرفتن سیاره مشتری در یک صورت فلکی خاص انجام می‌شده است.
سخنران یکصدمین نشست باشگاه نجوم اصفهان افزود: وجود هاله اطراف کره ماه نشان‌دهنده قریب‌الوقوع بارش باران و از دیگر احکام نجومی پیشینیان بوده است.
وی با اشاره به اینکه البته این احکام نجومی تا اندازه‌ای درست است، تاکید کرد: از دیدگاه انسان‌های اساطیری پیدایش همه عوامل طبیعی منسوب به ستارگان و سیارات بوده و اینجاست که خرافات و حقایق نجومی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.
زمانی ادامه داد: اثر تداعی، هم‌زمان بودن و مجاورت حرکت سیارات با عوامل طبیعی نقش اساسی در تشکیل احکام نجوم باستان داشته است.
وی از تأثیرپذیری احکام نجومی در ایرانیان گذشته به بزرگانی مانند ابونصر فراهی و جلال‌الدین اصفهانی اشاره کرد و اظهار داشت: ابونصر فراهی اثر هفت کوکب بر انسان که به آن طالع‌بینی می‌گویند را در اشعار خود آورده و جلال الدین اصفهانی نیز هفت کوکب را در نقش پدر و عناصر اربعه را در نقش مادر به صورت شعر سروده است.
سخنران یکصدمین نشست باشگاه نجوم اصفهان گفت: موالید که طبق اشعار جلال الدین اصفهانی فرزندان هفت کوکب و عناصر اربعه هستند اثراتی را روی گیاهان و معادن می‌گذارند.
وی ادامه داد: تشکیل لعل و عقیق از تأثیر پذیری موالید در تشکیل معادن است که البته اشخاص دیگری نیز مانند خاقانی مخالف چنین احکامی بوده‌اند.
زمانی گفت: این صحیح است که در نجوم ضد و نقیض زیادی وجود دارد ولی یادمان باشد اروپاییان زمانی که در قرون وسطی به سر می‌بردند، دانشمندانی مانند ابن هیثم و کمال‌الدین فارسی در مورد پدیده‌هایی مانند رنگین کمان به صورت علمی بررسی‌های دقیقی را انجام داده‌اند و حال باید دید در کجای کار هستیم.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول