اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

هجمه به جایگاه ولایت پیشینه تاریخی دارد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: هجمه به جایگاه ائمه اطهار و ولایت پیشینه تاریخی دارد و از زمان پیامبر (ع) شروع شده است.

هجمه به جایگاه ولایت پیشینه تاریخی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله سید‌محمد حسینی‌قزوینی بعد از ظهر امروز در کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی که در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: عبدالجلیل رازی قزوینی به این خاطر درخشید که در حوزه پاسخگویی به شبهات دینی با تمام توان ورود پیدا کرده و از شیعیان دفاع کرد.

وی تصریح کرد: دفاع  از اهل بیت در مناظراتی که عبدالجلیل داشت مهمترین ویژگی این شخصیت بزرگ علمی مذهب تشیع است که سبب شده این کنگره بزرگداشت برای این عالم ربانی تشکیل شود و علما درباره شخصیت او بحث و تبادل نظر کنند.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: کینه عده‌ای به اهل بیت و امام علی (ع) ریشه‌ای تاریخی دارد و به زمان صدر اسلام باز می‌گردد.

حسینی‌قزوینی عنوان کرد: نخستین کینه نسبت به ائمه اطهار (ع) زمانی شروع شد که پیامبر (ص) در مدینه مسجدی بنا کردند و همه اصحاب از خانه‌های خود دربی به آن قرار دادند که به داخل مسجد باز می‌شد اما پیامبر (ص) به همه اصحاب گفت باید درب‌های خود را بردارند و تنها درب خانه علی (ع) باقی بماند و به همین خاطر اصحاب معترض شدند و پیامبر (ص) گفت "این فرمان خداوند متعال است".

وی ادامه داد: کینه دوم به ائمه اطهار و امام علی (ع) از ماجرای خواستگاری خلیفه اول و دوم از فاطمه (س) شروع شد و پیامبر (ص) دست رد به سینه آن‌ها زد و دختر بزرگوارش را به عقد علی (ع) درآورد که مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفت و پیامبر (ص) در این مورد نیز فرمودند "این ازدواج پرخیر و برکت به فرمان خداوند صورت گرفته است".

استاد حوزه علمیه قم افزود: زمانی‌ که امام علی (ع) برای فتح یمن به جبهه اعزام شده بود عده‌ای از اصحاب پیامبر به نزد رسول‌الله رفتند و می‌خواستند از امام علی (ع) بدگویی کنند که پیامبر (ص) با حالت تشر به آن‌ها گفت، شما از جان علی (ع) چه می‌خواهید!

حسینی‌قزوینی اضافه کرد: پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند "در دل بسیاری از اصحاب و مردم کینه‌هایی نسبت به تو می‌بینم که تا موقعی که من زنده‌ام جرئت نمی‌کنند کینه خود را آشکار کنند".

وی تأکید کرد: مردم قزوین و سیستان از جمله معدود شهرهایی بودند که در مقابل حاکمان خود برای جلوگیری لعن ائمه اطهار و امام علی (ع) ایستادگی، مقاومت و جانفشانی کردند و این فرهنگ کم‌کم در شهرهای دیگر رواج پیدا کرد و دیگر هیچ کس جرئت لعن ائمه اطهار و  امام علی (ع)  را نداشت.

استاد حوزه علمیه قم خاطر‌نشان کرد: یکی از بزرگترین دغدغه ائمه اطهار تربیت انسان‌هایی عالم و دانشمند برای پاسخگویی به شبهاتی بود که دشمنان دین و جاهلان ایجاد می‌کردند.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) تعداد زیادی از علمای دانشمند را پرورش داده بود و آن علما همیشه در مناظره‌ها بر رقبا پیروز می‌شدند و یار و یاور امام صادق (ع) بودند و امام صادق به مناظره‌کننده می‌گفت اگر بر شاگردان من پیروز شوید بر من پیروز شده‌اید و این مهم نشان‌دهنده سطح علمی بسیار بالای شاگردان امام (ع) بود.

حسینی‌قزوینی عبدالجلیل رازی قزوینی را پرچمدار دفاع از کیان تشیع دانست و افزود: عبدالجلیل رازی قزوینی از شخصیت‌های برجسته در عصر خود بوده است و خدمات بسیاری را به اسلام ارائه کرده و شهرت او بر دیگران غالب بود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در جریان شبهه‌پراکنی یک ناصبی که به صورت کتاب درآمده بود همه علما به اتفاق نظر رسیدند که عبدالجلیل رازی قزوینی به خوبی می‌تواند پاسخ‌گوی آن شبهات باشد و به حق به خوبی توانست جواب ناصبی متعصب را بدهد هر چند در مناظره خود کاملا جانب عدالت را رعایت کرد و کاملاً در فضایی سالم به شبهات پاسخ داد.

وی در پایان به تعامل امام صادق (ع) با اهل تسنن و عیادت ایشان از بیماران اهل تسنن و شرکت در مراسم خاکسپاری آن‌ها و حفظ امانتی که از اهل تسنن نزد ایشان بود، اشاره کرد و پیروی از فرهنگ ائمه اطهار در همه زمینه‌ها را از ویژگی‌های شیعیان دانست.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول