اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

دشمنان ولایت فقیه پیروان ابوجهل و ابوسفیان هستند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم با اشاره به دلایل مشروعیت ولایت فقیه گفت: ولی فقیه در حکم روح جامعه اسلامی است که آن را از اشتباهات و افتادن در گمراهی نجات می‌دهد.

دشمنان ولایت فقیه پیروان ابوجهل و ابوسفیان هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در دیدار با گروه جهادی مسافران خورشید اظهار داشت: مسئله ولایت فقیه از اصول بارز اعتقادی ما بوده که حقانیت آن مانند آفتاب روشن است.

وی ادامه داد: ولایت فقیه یک حرکت تشریعی و در ادامه ولایتی است که انبیا و ائمه(ع) داشته‌اند.

این مرجع تقلید با اشاره به اصول کلامی اعتقاد به ولایت فقیه ابراز داشت: از لحاظ علم کلام خداوند دو نوع اراده در جهان مادی اعمال می‌کند یکی اراده تکوینی خداوند است که به اداره جهان هستی مربوط می‌شود و وسعتی به اندازه تمام کهکشان‌ها و منظومه‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه زمین در برابر بزرگی کهکشان‌ها نقطه‌ای کوچک است افزود: کتاب هستی بسیار بزرگ است و در آن هیچ نقص و اختلالی دیده نمی‌شود چرا که پدیدآورنده آن خدایی بوده که از هرگونه نقص مبرا است.

آیت‌الله نوری‌همدانی اضافه کرد: اراده دیگر، اراده تشریعی خداوند به مسئله وضع قوانین برای زندگی انسان مربوط می‌شود و یکی از امور حتمی در دین ما است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: خداوند انسان را آفریده و فطرت او را به خوبی می‌شناسد از این‌رو بهترین کسی است که می‌تواند برای سعادت او قوانینی وضع کند.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد به ولایت فقیه از لوازم اعتقاد به ولایت تشریعی است افزود: ولایت تشریعی خداوند در زمین توسط نبوت و امامت اعمال می‌شود و در دوران غیبت این وظیفه سنگین بر دوش ولی فقیه است.

*دشمنان ولایت فقیه پیروان ابوجهل و ابوسفیان هستند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخن امام خمینی(ره) در مورد ادامه پیدا کردن ولایت رسول خدا(ص) در ولایت فقیه اظهار داشت: این سخن نشان می‌دهد که از نظر امام خمینی(ره) دشمنان ولایت فقیه همان پیروان ابوجهل و ابوسفیان هستند.

وی خاطر نشان کرد: ولایت فقیه موضوعی است که می‌توان آن را از دیدگاه‌های مختلف کلامی، عقلی، قرآنی، روایی و تجربی ثابت کرد.

نوری‌همدانی گفت: از لحاظ قرآنی آیاتی که مؤمنان را به پیروی از خداوند، پیامبر(ص) و اولی‌الامر دعوت می‌کند، دلیل اثبات ولایت فقیه است.

وی با اشاره به دلایل روایی اثبات ولایت فقیه ابراز داشت: یک روایت بسیار معروف از امام صادق(ع) که به علت صحیح بودن سند آن به مقبوله عمر بن حنظله معروف است، بهترین دلیل روایی برای اثبات ولایت فقیه معرفی می‌شود.

*ولایت فقیه بازدارنده جامعه اسلامی از اشتباهات است

این مرجع تقلید با اشاره به دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه افزود: از روزی که انسان در راه تمدن گام برداشته، این موضوع را دریافته که زندگی اجتماعی به یک مدیر و رهبر نیاز دارد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اصول فلسفی ما اعتقاد داریم که در بدن انسان روح به جوارح حاکم است و این حکومت به این دلیل است که حواس و جوارح ممکن است دچار اشتباه شوند و روح باید باشد تا اشتباهات آنها را اصلاح کند.

نوری‌همدانی یادآور شد: خدایی که تمام جزئیات عالم مادی را طوری آفریده که هیچ نقصی در آن راه نداشته باشد، به طور حتم برای رهبری انسان در زندگی اجتماعی خود نیز راهی اندیشیده و هیچ‌گاه او را در اشتباهاتش رها نمی‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ولی فقیه ادامه داد: ولی فقیه باید کسی باشد که با فقه شیعه و حلال و حرام اسلام آشنا باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: هر چند ولی فقیه نمی‌تواند یک فرد معصوم باشد اما باید حد بالایی از تقوا و عدالت را داشته باشد.

وی اضافه کرد: مزیت خاص این انقلاب این است که یک فرد الهی در رأس آن قرار دارد و کرامت انسان‌ها در آن با نفی طاغوت حفظ شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حکومت در جامعه اسلامی مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به عهده افراد ستمگر و دنیاطلب گذاشت افزود: جایگزینی شیوه خلافت پیامبر(ص) به شیوه حکومت سلطنتی از زمان معاویه آغاز شد و پس از آن نیز خلفای جامعه اسلامی با الهام‌گیری از پادشاهان ایران و روم سلطنت را به جای خلافت برگزیدند.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول