اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قزوین:

شهید مطهری از اینکه در هوای ملاصدرا نفس می‌کشید خوشحال بود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: شهید مطهری در سفری که به شیراز داشته است، می‌گوید: چقدر لذت‌بخش است در جایی نفس می‌کشم که ملاصدرا 400 سال پیش در آن نفس کشیده است.

شهید مطهری از اینکه در هوای ملاصدرا نفس می‌کشید خوشحال بود

حجت‌الاسلام محمدتقی بهبودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: صدرالدین محمد قوام شیرازی حافظ کل قرآن و فرزند ابراهیم قوام اهل شیراز و پدرش جزو وزرای دارالحکومه شیراز بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ملاصدرا به پیشنهاد شیخ بهایی به قزوین سفر کرد و چند سال در محضر اساتید برجسته‌ای چون میرداماد، شیخ بهایی و میرفندرسکی تحصیل کرد و پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان ملاصدرا به همراه علمای شهر قزوین به اصفهان بازگشت.

بهبودی اضافه کرد: ملاصدرا ابداع‌کننده حرکت جوهری بود و در حرکت جوهری معتقد بود که همه موجودات از درون خودشان در حال تغییر و تحول هستند که این افکار ملاصدرا برای برخی از افراد قابل قبول نبود و شاه عباس را راضی به تبعید وی به کهک کردند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین ادامه داد: لغو درخواست تبعید ملاصدرا به درخواست امام قلی‌خان فرزند الله‌وردی‌خان سپهسالار ایران که توانسته بود بندر عباس را از چنگ پرتغالی‌ها خارج کند و آنها را شکست دهد، صورت گرفت و شاه عباس نیز با درخواست لغو تبعید موافقت کرد و ملاصدرا به اصفهان بازگشت.

وی ملاصدرا را عالمی بزرگ دانست و افزود: شهید مطهری ارادت خاصی به این عالم وارسته داشته و اسم انتشارت خود را صدرا نامگذاری کرده است و در سفرش به شیراز عنوان می‌کند که چه‌قدر لذت‌بخش است در جایی نفس می‌کشم که ملاصدرا 400 سال پیش در این شهر نفس کشیده است.

این مقام مسئول دلیل اینکه ملاصدرا زیاد به حج مشرف شده است را قابلیت پیدا کردن برای درک انوار الهی دانست و افزود: ملاصدرا تألیفات فراوانی داشته است که اسفار اربعه از سنگین‌ترین آثار وی به لحاظ مفهومی است و تنها چند عالم در کشور می‌توانند در حوزه‌های علمیه آن کتاب ارزشمند را تدریس کنند.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول