اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قزوین:

شناخت خالق هستی مهم‌ترین دغدغه‌ ملاصدرا بود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قزوین گفت: شناخت خالق هستی از مهم‌ترین دغدغه‌های فیلسوف بزرگ، ملاصدرا بود و همیشه تلاشش برای رسیدن به این شناخت بود.

شناخت خالق هستی مهم‌ترین دغدغه‌ ملاصدرا بود

حجت‌الاسلام محمد محبی امروز به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: فیلسوف ملاصدرای شیرازی با نگاه توحیدی به تعریف و تبیین شناخت ذات، اسما و صفات خداوند می‌پرداخت و در این راستا به مخلوقات خداوند با رویکرد الهی نگاه می‌کردند و با این شناخت از ذات خداوند متعال توانست به درجات بالای معرفت الهی برسد.

وی با بیان اینکه مبانی غرب به بعضی از ابعاد وجودی انسان با دیدگاه تأمین برخی از نیازهای انسانی می‌نگرد، گفت: مبانی ملاصدرا شیرازی با رویکرد الهی، عقلی، فلسفی به علوم هستی، موضوعات و علایق آن نگاه می‌کرد که با تحقق این نگاه به علوم هستی تحول بزرگی در علم، معرفت و اندیشه اسلامی ایجاد کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: باید دانشجویان، اساتید و اقشار مختلف تحصیل کرده جامعه فهم صحیح از فلسفه‌های اخلاقی، فردی و اجتماعی داشته باشند تا بتوانند با رویکرد توحیدی و الهی به هستی نگاه کنند و با تحقق این امر به کمال و سعادت دنیوی و اخروی سریع‌تر برسند.

استفاده علمای امروز جهان از علوم ملاصدرا

محبی بیان کرد: ملاصدرا شیرازی در مقطعی از زمان زندگی می‌کرد که تولیدات فکری وی برای هدایت انسان و ایجاد راه‌های علمی در عرصه علمی جهان بسیار مؤثر بوده است و اکنون نیز علما و دانشمندان از این علوم برای رسیدن به حقیقت الهی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه ملاصدرا شیرازی فیلسوف الهی و توانمند در گرایش‌های مختلف علوم اسلامی استاد بود، توضیح داد: با توجه به اینکه در زمان ملاصدرای شیرازی ادیان دیگر از جمله صوفی که رسیدن به سعادت و خوشبختی را در مسیر عرفانی صوفی‌گرایی می‌دانست، فلاسفه راه رسیدن به سعادت و خوشبختی را در مسیر عقلی و فقها راه رسیدن به سعادت و خوشبختی را در مسیر بهره‌مندی از علوم قرآن و روایات می‌دانستند این فیلسوف در برابر همه این ادیان راه رسیدن به شناخت و حقایق هستی عالم را استفاده از همه ابزار و نعمت‌های معرفتی و الهی بیان و آن را به مردم معرفی کرد تا آنان با استفاده از این روش به حقیقت الهی دست یابند.

استاد حوزه علمیه قزوین ادامه داد: برخی از علما و فقها فقط استفاده یکی از راه‌های عرفانی، عقلی، نقلی و علمی را راه رسیدن به حقیقت الهی می‌دانستند ولی ملاصدرا شیرازی بهره‌مندی از همه روش‌ها در راه رسیدن به سعادت و خوشبختی که همان رسیدن به کمال ذات الهی است، می‌دانست.

با نگاه صدرایی به هستی نگاه کنیم

وی با اشاره به اینکه در این هفته همایش علوم انسانی و اسلامی در قزوین برگزار شده است، گفت: در این همایش با پرداختن به نوع نگاه به زندگی تبیین شد که چگونه با بهره‌مندی از فلسفه الهی، اسلامی و انسانی با رویکرد مبانی صدرایی به هستی، الهی نگاه کنیم تا با تحقق این هدف انقلاب علمی والاتری در همه ابعاد وجود انسان اتفاق ‌افتد.

محبی افزود: با تقویت رویکرد الهی، عقلی، فلسفی به علوم هستی، تحول بزرگی در اندیشه اسلامی و معرفت علمی به وجود می‌آید.

انتهای پیام/ل10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول