اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون نهاد رهبری در دانشگاه شاهد:

کربلا اوج جلوه جمال خداوند است

خبرگزاری فارس: معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد، کربلا را اوج جلوه جمال خداوند نامید.

کربلا اوج جلوه جمال خداوند است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمد حلوائیان عصر امروز در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که در سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تجلی کلمه « لا اله الا الله » امام حسین (ع) در کربلا صحنه‌ای زیبا را از عشق‌بازی به تصویر می‌کشد و دیدن همین زیبایی‌ است که به زینب(س) صبر می‌دهد.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد افزود: در واقع عاشورا تنها غم و اندوه نیست؛ یک وجه آن جنبه‌ تسلیت دارد و وجه دیگر جای تبریک دارد و انسان کامل به هردو وجه متمایل است.
وی با اشاره به آنکه گنجینه ادبیات فارسی، قصه عاشورا را جذاب توصیف کرده است، اظهار داشت: داستان شورانگیز سیدالشهدا، داستانی است که از ازل آغاز شده است و حافظ در این زمینه می‌گوید: در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد/ عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
حلوائیان با اشاره به زیبایی‌های کربلا در شعر حافظ، افزود: حافظ در غزلی اینگونه می‌سراید که: زان یار دلنوازم شکری است با شکایت/ گر نکته دان عشقی، بشنو تو این حکایت؛ یار دلنواز حافظ کیست؟ که او را هم سپاس می‌گوید و هم از او شکایت دارد؟
رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس/ گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا/ سرها بریده بینی، بی‌جرم و بی‌جنایت
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد با بیان اینکه "رندان تشنه لب" و "سرهای بریده" به وقایع کربلا اشاره دارد، افزود: حافظ در بیتی می‌گوید: در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود/ از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت؛ کوکب هدایت اشاره به حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه‌النجاه» دارد.
 حلوائیان با اشاره به آنکه در ادبیات عرفانی" شمع" نماد شهید است، گفت: حافظ دلهای نورانی را به شمعی تشبیه می‌کند که خنده زنان ترک سر می‌کند.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد در ادامه با اعتقاد بر اینکه حافظ میان عاشق و معشوق هیچ حائلی را نمی‌بیند و تاکید دارد که «حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم»، تن‌خواهی را مانع و حجاب در وصل معشوق می‌داند.
وی افزود: دیوان حافظ سرشار از لحظات عیش و نوش و غنیمت دانستن آن است و او یاد می‌دهد که چگونه عاشقی و عیش و نوش کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول