اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزشی دانشکده علوم‌اجتماعی‌ و فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع):

دستگاه‌های فرهنگی خط مقدم مقابله با جنگ نرم هستند

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی دانشکده علوم‌اجتماعی‌ و فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: دستگاه‌های فرهنگی نوک عملیات مقابله با جنگ نرم هستند و باید هر چه سریع‌تر راهبرد کلان در این حوزه را تدوین کنند.

دستگاه‌های فرهنگی خط مقدم مقابله با جنگ نرم هستند

احمد باصری در حاشیه برگزاری کارگاه جنگ نرم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت، هدف اساسی برگزاری کارگاه آموزشی سه روزه جنگ نرم در گیلان را مهارت‌افزایی اساتید دانشگاه‌های کشور برای مقابله با جنگ نرم عنوان کرد.

وی اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اساتید دانشگاه‌ها فرماندهان جنگ نرم هستند بنابراین یک فرمانده باید امکانات و توانمندی‌های خود را بشناسد و در امر مبارزه، تهدیدات موجود را شناسایی کند و راه حل مقابله با آن تهدیدات را بنویسد و به اجرا درآورد.

این مسئول، ادامه داد: در کارگاه جنگ نرم تلاش کردیم در سه حوزه شناسایی منابع قدرت، شناسایی و برآورد تهدیدات و نیز تدوین راهبردهای مقابله با این تهدید و روش‌های اجرایی را آموزش دهیم و مهارت را در اساتید دانشگاه‌ها ایجاد کنیم اگر چه دانش لازم در حوزه جنگ نرم در بین اساتید به اندازه کافی وجود دارد اما دانش باید تبدیل به مهارت شود.

وی، حوزه مقابله با جنگ نرم دشمن را حوزه جدیدی دانست و تصریح کرد: ذهنیت ما در مقابله با آن سخت بود اما گام نخست، تغییر نگرش‌هاست و این نگاه‌ها باید در حوزه جنگ نرم بیاید که درگیری اساسی امروز ما با استکبار در حوزه باورها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات مردم است و باید این موضوع را بپذیریم و در این صورت می‌توانیم زمینه مقابله با آن را فراهم کنیم.

باصری، با اشاره به اینکه در زمینه مقابله با جنگ نرم کارهای خوبی در کشور صورت گرفته است، افزود: منابع زیادی چاپ شده و ترجمه‌ها و تالیفات خوبی صورت گرفته است و اینها ذهنیت جامعه را آماده می‌کند، اما نیاز به طرح اجرایی برای مقابله با جنگ نرم داریم.

وی، درباره نقش دستگاه‌ها به ویژه دستگاه فرهنگی در امر مقابله با جنگ نرم بیان کرد: هر عاملی که به نگرش‌ها، باورها و اعتقادات مردم مرتبط شود با جنگ نرم ارتباط دارد و دستگاه‌های فرهنگی نوک عملیات مقابله با جنگ نرم هستند و بقیه دستگاه‌ها که به نوعی در این زمینه دخالت می‌کنند، باید مشارکت داشته باشند.

معاون آموزشی دانشکده علوم‌اجتماعی و ‌فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع)، با تصریح بر اینکه راهبردهای اساسی و کلان باید در حوزه مقابله با جنگ نرم نوشته شود، خاطرنشان کرد: این راهبردها باید تهدید‌محور باشد و تهدیدات دشمن را شناسایی کند و برای مقابله با تهدیدات راهبرد لازم نوشته شود اما هنوز در سطح کلان این راهبردها تدوین نشده و تلاش مسئولان فرهنگی کشور باید به حوزه جنگ نرم معطوف شده و آن راهبردها سریع‌تر تدوین شود.

وی، یادآور شد: در راهبرد کلان، وظایف دستگاه‌های مختلف فرهنگی مانند صدا و سیما، ارشاد، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مشخص می‌شود و ماموریت‌محور، دنبال فعالیت‌ها می‌روند اما اکنون فعالیت‌ها انگیزه‌محور است و ماموریت‌محور نیست.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول