اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان مطرح شد

قیمت‌گذاری غیر کارشناسی شیر / کاهش تولید شیر در کرمان

خبرگزاری فارس: دامداران کرمانی ضمن گلایه از پایین بودن قیمت شیر با اشاره به اینکه این قیمت‌گذاری طبق کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد، خواستار بررسی و توجه دقیق مسئولان بر روند قیمت‌گذاری این ماده لبنی شدند.

قیمت‌گذاری غیر کارشناسی شیر / کاهش تولید شیر در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، در نشست کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان که به منظور بحث، تبادل نظر و بررسی قیمت شیر در استان کرمان برگزار شد، دامداران ضمن گلایه از پایین بودن قیمت شیر با اشاره به اینکه این قیمت‌گذاری طبق کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد خواستار بررسی و توجه دقیق مسئولان بر روند قیمت‌گذاری این ماده لبنی شدند.

رضا کلانتری رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست خواستار تعامل بیشتر اداره کل تعزیرات، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت با بخش خصوصی شد و اظهار داشت: امیدواریم در سال تولید ملی از تولید کنندگان شیر نیز حمایت شود تا مجبور به واردات شیر خشک نباشیم.

وی با اشاره به اینکه عرضه مستقیم شیر توسط دامدار می‌تواند راه‌گشای زیان‌دهی تولید کنندگان شیر باشد، اذعان داشت: با ایجاد "سایت‌های شهری عرضه شیر" می‌توان این محصول را بدون واسطه به مصرف کنندگان رساند.

کلانتری از عدم حضور نماینده جهاد کشاورزی و سازمان صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولیان قیمت‌گذاری شیر گلایه کرد و گفت: ادامه این روند سبب کاهش شدیدتر تولید شیر در استان کرمان می‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته استان کرمان با مازاد تولید شیر مواجه بود، گفت: در حال حاضر کارخانه‌های تولید مواد لبنی کرمان 40 درصد از میزان شیر مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تأمین می‌کنند.

حسین کرمی‌نژاد یکی از دامداران و تولید کنندگان شیر استان کرمان به تفاوت قیمت این محصول در کرمان با سایر استان‌ها اشاره کرد و گفت: قیمت شیر در استان کرمان در حالی پایین‌ترین نرخ کشور است که قیمت علوفه در این استان 15 تا 20 درصد گران‌تر از سایر استان‌هاست و به همین دلیل تولید شیر در کرمان به شدت کاهش یافته است.

وی ضمن گلایه از عدم توزیع مناسب و عادلانه علوفه در استان، از زیان‌دهی دامداران در فرآیند تولید شیر خبر داد و گفت: هر 100 رأس گاو ماهانه 10 میلیون تومان زیان دامدار را به دنبال دارد که این زیان با کشتار گاو برطرف می‌شود و در نتیجه به کاهش تولید شیر می‌انجامد.

این دامدار با ارائه یک برنامه کارشناسی قیمت تمام شده شیر برای دامداران را 8 هزار و 884 ریال عنوان کرد و گفت: اگر تنها 10 درصد سود برای دامداران در نظر بگیریم قیمت شیر در استان کرمان باید 9 هزار و 772 ریال باشد و این در حالی است که دولت به تعهداتش مبنی بر در اختیار گذاشتن علوفه به قیمت اعلام شده پایبند باشد.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه این قیمت‌گذاری با توجه به نرخ کالاهای سال90  انجام شده است، بیان داشت: به دلیل قیمت پایین شیر در استان کرمان، تولید شیر در شهربابک از 150 تن به 10 تن و در گاوداری رشید فرخی از 48 تن به 20 تن کاهش یافته است.

نشست کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در حالی با حضور نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد که نماینده استانداری، سازمان‌ جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با وجود اطلاع‌رسانی قبلی حضور نداشتند.

انتهای پیام/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول