اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

تولید ملی راهکار اساسی تبدیل به قدرت اقتصادی است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی چاره‌ای جز تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نداریم.

تولید ملی راهکار اساسی تبدیل به قدرت اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور صبح امروز در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی دانشجویی اقتصاد ایران در دانشکده اقتصاد بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان مازندران با اشاره به جایگاه ایران در تولید محصولات مختلف بیان داشت: زمانی نه چندان دور، ایران نه تنها در مسیر جاده ابریشم بلکه در طول سواحل طولانی خود یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری جهان برای تبادل انواع کالاهای آن روزگار به شمار می‌رفت و علاوه بر نفت خام، خاویار، زعفران، فرش کالاهای دیگری مانند چای، خرما و حتی ابریشم ایران از جایگاه نسبتاً خوبی در مبادلات داخلی و خارجی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صنایع دستی ایران با تنوع و کمیت و کیفیت برتر از کشورهایی مانند چین و ژاپن با وجود قدمت تاریخی آنها برتری داشت.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: زمانی نگذشت که تحت تأثیر نفوذ کشورهای خارجی و القاء توسط استعمارگران و عوامل داخلی‌شان، عجز و ناتوانی در وجود مردم موجب اضمحلال تولیدات ایرانی فراهم شد و خودباوری تبدیل به یأس و ناامیدی شد.

این مسئول افزود: ایران تولیدکننده با اعمال سیاست‌های مزدورانه دشمنان این سرزمین و اعمال روش‌های نادرست حکام نالایق قبل از انقلاب به کشوری مصرف‌کننده و مصرف‌گرا و بازاری برای عرصه کالاهای خارجی تبدیل شد.

احمدپور ادامه داد: پس از ظهور انقلاب اسلامی تحت رهبری داهیانه حضرت امام (ره) و ادامه آن توسط مقام معظم رهبری که پیوسته تحت عنوان‌های مختلف مانند طراحی موضوع خودکفایی در عرصه‌های مختلف، تنوع شرایط برای احیای مجدد موقعیت از دست رفته، مهیا شد.

وی در ادامه با بیان اینکه با وجود تمام پیشرفت‌های کسب شده در این زمینه، هنوز با آرمان‌ها و اهداف مطلوب فاصله داریم، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مرحله‌ای از دانش و توان مواجه با تحریم‌ها و رقابت با بازار بین‌المللی برای برطرف‌کردن کالاهای اساسی باید کوشش کرد همانند نامگذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری که موید این موضوع است.

احمدپور تصریح کرد: تأملی بر نامگذاری دو سال اخیر نشان می‌دهد که این دو نام در ادامه یکدیگر این معنا را به ذهن متبلور می‌کنند که "جهاد اقتصادی، از طریق تولید ملی و تولید ملی هم با حمایت کار و سرمایه ایرانی" محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه مازندران عنوان کرد: در اقتصاد هر کشور در اثر تعامل بازار پول و بازار سرمایه و وضعیت بیمه است که بازار کالا و بازار کار تجلی می‌یابد.

وی ادامه داد: بنابراین با تقویت بازار پول و بازار سرمایه می‌توان نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را مهیا کرد.

احمدپور بازار پول و بازار سرمایه را دو بال یک هواپیما دانست و عنوان کرد: هر کدام به تنهایی نمی‌توانند نیازهای تولید را مهیا نمایند.

این مسئول تصریح کرد: در تبیین این موضوع می‌توان دو الگوی ژاپن و شرق آسیا و آلمان در اروپا را مورد بررسی قرار داد.

احمدپور گفت: ژاپن در جنگ جهانی دوم به کشور ورشکسته و آلمان به مملکتی کمرشکسته تبدیل شد و بیشتر شهرهای این دو کشور به تل خاکستر تبدیل شده بودند.

رئیس دانشگاه مازندران یادآور شد: با این حال اراده و عزم مردم این دو کشور به این امر تعلق گرفت که "باید از نو ساخت و بر  پای خود ایستاد"، آنها نه نفت داشتند که بفروشند و با پولش خرابه‌ها را آباد کنند و نه گاز که صادر کنند و کالاهای خارجی وارد کنند.

وی گفت: از این رو کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و... را خودشان ساختند و قوت غالب‌شان را برنج و سیب‌زمینی داخلی قرار دادند و به جای وارد کردن کالاهای با کیفیت و گاه ارزان قیمت خارجی به همان مصنوعات داخلی کم‌کیفیت و گران‌ بسنده کردند.

احمدپور ادامه داد: ژاپنی‌ها در گذر از مرحله عقب‌ماندگی و ورود به مرحله توسعه‌یافتگی، در یک اقدام فراگیر و ملی یک شعار راهبردی داشتند: "هیچ کالای غیرضروری را وارد نخواهند کرد، مگر اینکه خود آن را تولید کنند".

احمدپور افزود: با وجود اینکه منابع طبیعی از سه عامل اصلی تولید ثروت، حفظ دو درصد از منابع را به خود اختصاص داد، آنها با تقویت دو عامل دیگر یعنی امکانات فیزیکی، 18 درصد و منابع انسانی (علم و دانش و نیروهای متخصص) با 80 درصد، نه تنها شکاف مربوط به منابع طبیعی را پر کردند، بلکه با اتکاء به تولید علم و فناوری عمدتاً بومی، ژاپن هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی و صادرکننده محصولات در عرصه‌های مختلف به شمار می‌رود و این مطلب در مورد آلمان و اسپانیا با دانشی مهم درباره چهار درصد از منابع طبیعی نیز مصداق دارد.

احمدپور اذعان داشت: در واقع حمایت از کار و سرمایه ملی در این دو کشور در سال‌های سازندگی، نه صرفاً دولتی که رویکردی کاملاً ملی و نهادینه شده در فرهنگ دو ملت بود.

رئیس دانشگاه مازندران اضافه کرد: در این میان صنعت‌گران نیز به عنوان بخشی از همان دو ملت با توجه به شرایط خاصی که در غیاب رقبای خارجی فراهم شده بود، به فرصتی برای کیسه دوختن خود تبدیل نکردند و با این استدلال که "در این بازار انحصاری، مشتری گزینه‌ای جز ما ندارد" به بنجل‌سازی روی نیاوردند و کوشیدند در گذر زمان کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و قیمت فروش محصولات خود را از طریق کاهش هزینه‌ها، بکاهند.

احمدپور به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: ما نیز در ایران 1391 و در شرایطی که اوضاعی به مراتب مهم‌تر از دو کشور جنگ‌زده ژاپن و آلمان در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم داریم برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی چاره‌ای جز تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نداریم.

وی ادامه داد: این روند سه ضلع دارد که ضلع اول آن مردم، ضلع دوم نهادهای حاکمیتی و ضلع سوم تولیدکنندگان هستند، بر همین اساس مردم باید تا جایی که امکان دارد کالای ایرانی را مصرف کنند.

احمدپور ادامه داد: در این راستا دولت و نهادهای حاکمیتی هم باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرده و این کار با ارائه تسهیلات، یارانه و تغییر در سودهای گمرکی و معافیت‌های مالیاتی منوط به افزایش کیفیت محصولات صورت گیرد.

رئیس دانشگاه مازندران تصریح کرد: تولیدکنندگان نیز نباید به اهداف کوتاه مدت بپردازند، بلکه باید اهداف بلندمدت داشته باشند که این کار از طریق مشتری‌مداری (با توجه به کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های تولید)، نوآوری (توجه به منابع انسانی) و استفاده از تکنولوژی در امور تولید امکان‌پذیر است.

این مسئول به ارائه راهکارهایی درباره تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی پرداخت و اذعان کرد: اجرای دقیق و کامل سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، هدایت و تخصیص منابع و تأمین نقدینگی برای فعالیت‌های مولد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشور، ارزش‌نهادی به کار و تلاش و فرهنگ‌سازی، حمایت از نوسازی و تجهیز بنگاه‌های تولیدی به دانش فنی روز با هدف ارتقا و بهره‌وری، توسعه بسترهای تحقق اقتصادی دانایی‌محور، هدایت و برنامه‌ریزی دارایی‌های نفت به سمت سرمایه‌گذاری تولیدی، جلوگیری از واردات بی‌رویه کالای خارجی و افزایش ریسک فعالیت‌های غیرمولد از جمله فعالیت‌هایی است که در تحقق شعار سال 91 موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ن10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول