اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هسته پژوهش دستگاه‌های اجرایی قزوین:‌

نگاه به کارگر باید سرمایه انسانی باشد نه منابع انسانی

خبرگزاری فارس: عضو هسته پژوهش دستگاه‌های اجرایی استان قزوین گفت:‌ منابع مسئله‌ای‌ است که پس از مدتی از میان می‌رود در حالی که نیروی انسانی یک سرمایه ارزشمند برای هر دستگاهی است که می‌تواند از آن استفاده کند.

نگاه به کارگر باید سرمایه انسانی باشد نه منابع انسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آرش حاجی کریمی عصر امروز در همایش "اخلاق حرفه‌ای الگوی ایرانی اسلامی کار" بیان کرد:‌ امروزه نگاهی که در جامعه به کارگر وجود دارد، نگاهی منبع‌محور است و نمی‌توان از منبع انتظار پیشرفت و موفقیت داشت، این در حالی است که اگر به چشم سرمایه به نیروی انسانی نگاه کنیم، سرمایه‌ای که قابل رشد و سودآور است بسیاری از مشکلاتی که امروزه در این بخش با آن مواجه هستیم از میان می‌رود.

اخلاق حرفه‌ای قابل کپی‌برداری نیست

عضو هسته پژوهش دستگاه‌های اجرایی استان قزوین خاطرنشان کرد:‌ اخلاق حرفه‌ای مسئله‌ای نیست که بتوان آن را از جامعه غرب دریافت کرد و به کپی برداری آن بسنده کرد چراکه این بحث با شخصیت افراد گره خورده، شخصیتی که انتظار می‌رود از رفتارهای ایرانی و اسلامی تبعیت کند.

نهج‌البلاغه منبع اخلاق حرفه‌ای است

حاجی‌کریمی افزود:‌ دین مبین اسلام بارها به اخلاق و اخلاق حرفه‌ای پرداخته است به طوریکه نهج‌البلاغه نمونه جامعی از این توصیه‌های اخلاقی و اسلامی است که نادیده گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ مسئله‌ای که بحث اخلاق حرفه‌ای را مورد بررسی و لازمه حرکت یک صنعت می‌کند، نیروی انسانی است زیرا امروزه تمام فعالیت‌ها با نیروی انسانی و سرمایه‌های انسانی سر و کار دارد و این نیروی انسانی است که کارها را به پیش می‌برد.

نیاز به عدالت، گام نخست اخلاق حرفه‌ای است

عضو هسته پژوهش دستگاه‌های اجرایی قزوین تصریح کرد:‌ نیاز به عدالت نیازی است که در بین نیروی انسانی به وفور به چشم می‌خورد و باید به عنوان نخستین محور اخلاق حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

حاجی‌کریمی توضیح داد:‌ اگر مدیری بتواند در امور فعالیت خود عدالت اجتماعی و کاری را به وجود بیاورد می‌تواند اخلاقی حرفه‌ای و سازمانی داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ اخلاق حرفه‌ای عدالت به این معنا تحقق می‌یابد که مدیر بتواند به فعالیت‌های مثبت واکنش مثبت و به فعالیت‌های منفی واکنش منفی نشان بدهد و این در حالی است که گاهی مدیران ما در یک بخش متمرکز شده‌اند به این معنی که یا صرفا به فعالیت‌های منفی می‌پردازند و یا صرفا فعالیت‌های مثبت را مورد توجه قرار می‌دهند که در هر دو صورت نمی‌توان شاهد موفقیت بود.

رضایت‌مندی کارگران لازمه اخلاق حرفه‌ایست

عضو هسته پژوهشی دستگاه‌های اجرایی قزوین اذعان کرد:‌ ناعدالتی در سازمان می‌تواند نارضایتی نیروی کار را به همراه داشته باشد و در واقع نارضایتی نخستین گام برای فاصله گرفتن از اخلاق حرفه‌ایست.

وی اخلاق حرفه‌ای را همراه با رضایت‌مندی کارکنان و کارفرمایان دانست و بیان کرد:‌ حمایت مدیر یا نیروی مدیر ارشد در حمایت از کارگران گام دوم در رسیدن به اخلاق حرفه‌ایست به نحوی که مدیر باید بداند که کارگر به حمایت‌های او احتیاج دارد و می‌تواند به عنوان یک حامی از وی استفاده کند.

احترام متقابل نیاز هر فردی در جامعه و محیط کار

حاجی ‌کریمی گفت:‌ زمانی می‌توان از یک کارگر انتظار کار صحیح داشت که احترام متقابل و هدایت طرفین وجود داشته باشد به طوریکه مدیر باید بتواند به عنوان یک هادی در این مسیر کارگران را حمایت کند و به بهترین شکل راهبر مسیر موفقیت باشد.

عضو هسته پژوهشی دستگاه‌های اجرایی قزوین ابراز کرد:‌ کارگر باید بتواند در مسیری که از سوی مدیر تدوین می‌شود، حرکت کند و این یعنی رسیدن به موفقیت و اخلاق حرفه‌ای در سازمان.

حاجی‌کریمی در بخش دیگری از سخنان خود نیاز به احترام را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد:‌ نیاز به احترام مبحثی است که تنها به اخلاق حرفه‌ای خلاصه نمی‌شود و در هر جایگاهی هر فردی نیاز به احترام دارد لذا باید به این نکته توجه داشت که نیاز به احترام در محیط کار می‌تواند اثراتی بی‌مانند داشته باشد.

شهامت اظهار نظر لازمه خلاقیت است

وی اظهار کرد:‌ بحث پایانی در خصوص اخلاق حرفه را می‌توان شهامت‌بخشی به کارگران دانست.

عضو هسته پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان تشریح کرد:‌ خلاقیت و نوآوری در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که کارگر اجازه اظهار نظر داشته باشد و بتواند با شهامت به خلاقیت بپردازد و نگران مشکلات بعدی و عواقب آن نباشد.

حاجی‌کریمی رو به مدیران و کارفرمایان ادامه داد‌:‌ یک مدیر موفق فردی است که با رفتاری حرفه‌ای کارگران را به کار بهتر تشویق کند، از طرفی اجازه ارائه نظر به کارگران بدهد و مطمئن باشد نتیجه‌ای مطلوب و خوش‌آیند می‌دهد.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول