اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نیکزاد:

همایش ترانزیت شتاب بیشتری به برنامه‌های توسعه پایدار می‌بخشد

خبرگزاری فارس: وزیر راه و شهرسازی گفت: برگزاری همایش ترانزیت می‌تواند به‌عنوان سنگ بنای توسعه اقتصادی منطقه، شتاب بیشتری به برنامه های توسعه پایدار ببخشد.

همایش ترانزیت شتاب بیشتری به برنامه‌های توسعه پایدار می‌بخشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی نیکزاد صبح امروز در همایش بین‌المللی خراسان‌جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق اظهار داشت: مناطق شرقی کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان و سه استان خراسان‌جنوبی، رضوی و شمالی به علت دارا بودن یک‌هزار و 705 کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور پاکستان و افغانستان و 922 کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور ترکمنستان و امکان دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد جنوب از طریق بندر چابهار از جمله مناطق استراتژیک و حساس کشور در زمینه بازرگانی، ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی به شمار می‌روند.

وی افزود: در این استان‌ها زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و رونق کسب و کار برای بخش‌های دولتی و به ویژه خصوصی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محور شرق در واقع بستر بکری برای مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت‌های بالا است که در آن زمینه‌های کشف نشده دیگری نیز در حوزه‌های توریستی و اجتماعی وجود دارد.

نیکزاد، افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین‌المللی، افزایش سهم بندر چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا، توسعه و تکمیل شبکه راه‌های منطقه و پایانه‌های مرزی، اتصال مستقیم ریلی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی و ارتقای سطح متوسط درآمد و شاخص‌های توسعه و تسریع در توسعه اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه و توسعه تجارت و بازرگانی با کشورهای محصور در خشکی را از اصلی‌ترین اهداف مد نظر دولت در راستای توسعه محور شرق عنوان کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با 200 هزار کیلومتر راه، 12 هزار کیلومتر خط راه‌آهن، 11 بندر تجاری و 25 پایانه مرزی موقعیت خاصی را در بحث حمل و نقل کشور ایجاد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی توسعه جاده‌ها، افزایش پایانه‌های مرزی و سهل شدن در آمد و شد را از اهداف‌ دولت در این زمینه عنوان کرد.

نیکزاد یادآور شد: ترانزیت سبب توسعه اقتصادی، افزایش درآمد ناخالص ملی، اشتغال، امنیت و توسعه روابط در امور بین‌الملل و کمک به توسعه عدالت در کشور می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر دولت تمام تلاش خود را بر پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیئت وزیران در سال 85 مصوبه‌ای با هدف توسعه ریلی مسیر شرق داشته است که مطالعات محور ریلی چابهار مشهد به طول تقریبی یک‌هزار و 500 کیلومتر در قالب دو محور چابهار ـ زاهدان و بیرجند ـ مشهد انجام شده و در سال 87 مجوز کارگروه قانون برنامه چهارم اخذ شده است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر ظرفیت بندر چابهار افزایش پیدا کرده و پایانه‌های مرزی در محور شرق با کشور های همسایه به سرعت توسعه و تکمیل شده است.

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول