به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی نیکزاد صبح امروز در همایش بینالمللی خراسانجنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق اظهار داشت: مناطق شرقی کشور شامل استانهای سیستان و بلوچستان و سه استان خراسانجنوبی، رضوی و شمالی به علت دارا بودن یکهزار و 705 کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور پاکستان و افغانستان و 922 کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور ترکمنستان و امکان دسترسی مستقیم به آبهای آزاد جنوب از طریق بندر چابهار از جمله مناطق استراتژیک و حساس کشور در زمینه بازرگانی، ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی به شمار میروند.
وی افزود: در این استانها زمینههای فراوانی برای سرمایهگذاری و رونق کسب و کار برای بخشهای دولتی و به ویژه خصوصی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محور شرق در واقع بستر بکری برای مشارکت بخش خصوصی با ظرفیتهای بالا است که در آن زمینههای کشف نشده دیگری نیز در حوزههای توریستی و اجتماعی وجود دارد.
نیکزاد، افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بینالمللی، افزایش سهم بندر چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا، توسعه و تکمیل شبکه راههای منطقه و پایانههای مرزی، اتصال مستقیم ریلی بین استانهای سیستان و بلوچستان، خراسانجنوبی و رضوی و ارتقای سطح متوسط درآمد و شاخصهای توسعه و تسریع در توسعه اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه و توسعه تجارت و بازرگانی با کشورهای محصور در خشکی را از اصلیترین اهداف مد نظر دولت در راستای توسعه محور شرق عنوان کرد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با 200 هزار کیلومتر راه، 12 هزار کیلومتر خط راهآهن، 11 بندر تجاری و 25 پایانه مرزی موقعیت خاصی را در بحث حمل و نقل کشور ایجاد کرده است.
وزیر راه و شهرسازی توسعه جادهها، افزایش پایانههای مرزی و سهل شدن در آمد و شد را از اهداف دولت در این زمینه عنوان کرد.
نیکزاد یادآور شد: ترانزیت سبب توسعه اقتصادی، افزایش درآمد ناخالص ملی، اشتغال، امنیت و توسعه روابط در امور بینالملل و کمک به توسعه عدالت در کشور میشود.
وی گفت: در حال حاضر دولت تمام تلاش خود را بر پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیئت وزیران در سال 85 مصوبهای با هدف توسعه ریلی مسیر شرق داشته است که مطالعات محور ریلی چابهار مشهد به طول تقریبی یکهزار و 500 کیلومتر در قالب دو محور چابهار ـ زاهدان و بیرجند ـ مشهد انجام شده و در سال 87 مجوز کارگروه قانون برنامه چهارم اخذ شده است.
نیکزاد خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر ظرفیت بندر چابهار افزایش پیدا کرده و پایانههای مرزی در محور شرق با کشور های همسایه به سرعت توسعه و تکمیل شده است.
انتهای پیام/ح10/پ3003