اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد غلامحسین امیرخانی:

دوسالانه تجدید قوا برای هنر خوشنویسی است

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی هنرمندان گفت: دوسالانه تجدید قوا برای هنر خوشنویسی است.

دوسالانه تجدید قوا برای هنر خوشنویسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دومین پیش همایش دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران با عنوان کتابت خوشنویسی از صفویه تا امروز با حضور استاد غلامحسین امیرخانی و جواد بختیاری عصر امروز در سینما بهمن شهر قزوین برگزار شد.

غلامحسین امیرخانی در این همایش اظهار کرد: سرنوشت تاریخی شهر قزوین به نوعی در دل خود خاصیت خوشنویسی را جا داده است.

وی دوسالانه خوشنویسی را شست‌وشوی دوباره هنر خوشنویسی دانست و بیان کرد: این هنر سفر کرده از هزاران سال پیش باید هرچند مدت شست‌وشو شود و این مهم در دوسالانه خوشنویسی ایران صورت می‌گیرد.

عضو شورای عالی هنرمندان بر بازنگری نوشته‌های خوشنویسی قدیم تأکید کرد و افزود: آثار خوشنویسی قدیمی خاطرات سرزمینی که ما در آن به وجود آمده‌ایم را نمایان می‌کند تا با عبرت گرفتن از خاطرات، بنیه فرهنگی و شخصیت ما به عنوان انسان قرن 21 تقویت شود و برای امروزی بهتر و فردایی روشن‌تر تلاش کنیم.

امیرخانی ادامه داد: از زمانی که خواندن و نوشتن را آموختیم با تغییر زمان، پدیده‌های طبیعت در نظر ما ابعاد جدیدتر و وسیع‌تری پیدا کرده‌اند و دیگر معنای اولیه و سطحی خود را ندارند.

وی یادگیری خوشنویسی را در گرو تجربه، استعداد و زاویه حرکت دید و تصریح کرد: برای یادگیری، خوشنویس باید مراحل ابتدایی و اولیه را طی کند و بر اثر تجربه به نوشته خود دوام بخشد تا نوشته از خامی درآید.

عضو شورای عالی هنرمندان به شاهکار کتابت میرعماد اشاره کرد و افزود: میرعماد یک صفحه کتابت برای شاه عباس نوشته است که این نوشته ایرانی تمام جنبه‌های هنری را در خود دارد.

امیرخانی اضافه کرد: انسان از مشاهده این نوشته میرعماد سیر نمی‌شود به گونه‌ای که نمی‌توان جایگاهی برای این نوشته پیدا کرد.

وی جایگاه خوشنویسی ایران را همانند یک جواهر درخشان و الماس یگانه تشبیه کرد و گفت: خوشنویس به قدری با خودش جهادگونه مبارزه می‌کند که با تعادل هر کلمه، خوشنویس مؤدب‌تر می‌شود و جامعه خوشنویسی دارای چنین منزلتی است.

امیرخانی نداشتن اخلاق معدود خوشنویسان کشور را متأثر از نداشتن استاد مناسب و عقب‌ماندگی هنری آنان دانست و عنوان کرد: اینها سبب شده است معدود افرادی که از نظر اخلاقی عقب مانده‌اند تأثیر منفی بر جامعه خوشنویسی بگذارند که حق ما نیست.

عضو شورای عالی هنرمندان پیرامون زیبایی در هنر اظهار کرد: برای شناخت زیبایی در هنر مطالب زیادی وجود دارد ولی کماکان جای صحبت باقی مانده است.

امیرخانی با بیان اینکه تجارب تاریخی را به عنوان خط اعتدال در هنر خوشنویسی می‌شناسیم، تأکید کرد: تعریف زیبایی هنر در کلام نمی‌گنجد و قابل توصیف نیست زیرا زیبایی در هنر پایانی ندارد.

عضو شورای عالی هنرمندان به پیشنهاد خود به مدیرکل فرهنگ و ارشاد قزوین اشاره کرد و افزود: به مدیرکل فرهنگ و ارشاد قزوین پیشنهاد کردم آثاری که به دوسالانه خوشنویسی ارسال می‌شوند شماره‌گذاری کنند و مردم آثار برگزیده را انتخاب کنند.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول