اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری

پزشک خانواده در کاشان اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول کمیته اطلاع‌رسانی طرح پزشک خانواده در کاشان گفت: طرح پزشک خانواده برای اولین بار در شهرستان کاشان اجرا می‌شود.

پزشک خانواده در کاشان اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مرتضی پنجه‌شاهی بعد از ظهر امروز در اولین نشست کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی عمومی برنامه پزشک خانواده شهری در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: طرح پزشک خانواده شهری طی سال‌های 91 و 92 در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح که نقش بسزایی در سبد بهداشت و درمان و همچنین اقتصاد خانواده دارد تأکید کرد و گفت: طرح پزشک خانواده شهری قرار بود تا پایان برنامه توسعه پنجم اجرا شود اما به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت آن قرار شده تا پایان سال 92 همه شهرهای کشور زیر پوشش این طرح قرار داده شوند.

پنجه‌شاهی با اشاره به تجربه سه ساله و اجرای پایلوت این طرح در سه استان کشور، بیان داشت: این طرح در سه استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شده و موفقیت‌ها و شکست‌هایی نیز داشته است که برنامه‌های کلی طرح بر اساس موفقیت‌ها و شکست‌ها تدوین شده تا در سال‌های 91 و 92 در سراسر کشور اجرا شود.

به گفته وی این طرح تا پایان سال جاری بایستی در برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اصفهان و فارس اجرا شود و تا پایان سال 92 در همه نقاط کشور به مرحله اجرا برسد.

پنجه‌شاهی یادآور شد: برنامه پزشک خانواده در بیش از 50 درصد از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه انجام و در خیلی از کشورها کیفیت کار مشخص و تأیید شده است.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی طرح پزشک خانواده در کاشان اذعان داشت: اجرای پزشک خانواده به عنوان اولویت اول برنامه‌های وزارت بهداشت اعلام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده شهری در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های مجری این طرح عنوان داشت: در پایگاه‌های مجری این طرح 500 تا 2 هزار و 500 نفر زیر پوشش یک پزشک خانواده قرار می‌گیرند.

پنجه‌شاهی ابراز داشت: همچنین در این طرح هر پایگاه دارای یک پزشک و یک پرستار بوده و هر مرکز بهداشتی و درمانی از پزشک، ماما، پرستار و کاردان مبارزه با بیماری‌ها برخوردار می‌باشد.

به گفته وی در مراکز بهداشتی نیز به عنوان مجری طرح 10 هزار نفر را با استفاده از چهار پزشک زیر پوشش قرار می‌گیرند.

پنجه‌شاهی با اشاره به اینکه، ویزیت، دارو و تزریقات در طرح پزشک خانواده شهری رایگان است، گفت: شهروندان می‌توانند در این طرح به دلخواه خود هر پزشکی را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: مراجعه‌کننده به مرکز بهداشتی بعد از ویزیت توسط پزشک عمومی سطح یک و گرفتن تمامی خدمات درمان رایگان در صورت نیاز به پزشک متخصص توسط برگه‌های ارجاع به پزشک متخصص معرفی شده و 90 درصد هزینه‌های درمان پزشک متخصص توسط بیمه پرداخت می‌شود.

به گفته وی چنانچه فردی به طور مستقیم به پزشک متخصص و یا فوق تخصص مراجعه کند همه خدمات درمانی اعم از ویزیت، دارو و جراحی توسط بیمار باید پرداخت شود و بیمه هیچ‌گونه تعهدی در این خصوص ندارد اما چنانچه از سطح یک لحاظ شده در طرح به پزشک متخصص معرفی شود همه خدمات را رایگان دریافت می‌کند.

عضو کمیته اطلاع‌رسانی پزشک خانواده شهری کاشان نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: پزشک خانواده پزشکی است که دارای مدرک حرفه‌ای پزشکی است و مجوز معتبر فعالیت در مطب دارد و در نخستین سطح خدمت به مردم قرار می‌گیرد.

مسعود دهقانی با اشاره به اینکه مرحله نخست این طرح شامل پزشکان عمومی است ابراز داشت: در این طرح شهروندان می‌توانند ماهی یک بار و در مجموع دو بار پزشک خانواده خود را عوض کنند.

به گفته وی اقدامات درمانی سرپایی، تجویز دارو، آزمایش، مشاوره و پیگیری سلامت بیمار از جمله بسته خدمات پزشک خانواده شهری می‌باشد.

وی در ادامه ترغیب مردم در انتخاب پزشک و مراجعه به پزشک برای ثبت‌نام پزشک خانواده را یکی از اقدامات اولیه کمیته اطلاع‌رسانی پزشک خانواده شهری اعلام کرد و گفت: مراجعه به پزشکان قدیمی موجب می‌شود تا از پزشکان جوان و کم‌تجربه استقبال نشود و در نتیجه موجبات حذف آنان از این طرح را به همراه آورد.

دهقانی اضافه کرد: پزشکان جوان در طرح پزشک خانواده شهری برای ماندن در طرح  باید تلاش کنند تا خود را به سطح پزشکان باسابقه و کارآزموده برسانند.

وی تبادل نظر و اطلاع‌رسانی برای اجرای این طرح را مهمترین وظیفه کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی طرح پزشک خانواده شهری عنوان کرد و گفت: تا پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان فرصت برای اطلاع‌رسانی برنامه‌های طرح از طریق بیلبورد، بنر، رسانه‌ها، شبکه‌های استانی و مشاوره‌های تلفنی وجود دارد.

به گفته وی از هم اکنون باید ذهنیت شروع طرح پزشک خانواده شهری در شهرستان کاشان از طریق سایت‌های خبری کاشان، رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها در جامعه گسترش یابد.

دهقانی افزود: با تدوین برنامه‌های آموزشی و هماهنگی با شورای شهر، هیئت‌های امنا، بخشداری‌ها و هماهنگی‌های درون و برون‌بخشی امر آگاه‌سازی جامعه از اجرای طرح پزشک خانواده شهری توسط این کمیته به شهروندان انجام می‌شود.

اولین نشست کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی برنامه‌های پزشک خانواده شهری دانشگاه علوم پزشکی کاشان با حضور مدیران روابط عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای شهرستان کاشان و اصحاب رسانه این شهرستان در سالن شهدای ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول