اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بزرگ

48 اشکال بر نسخه صفر دو پزشک خانواده وارد شد

خبرگزاری فارس: به دنبال اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها اسفندماه سال گذشته دستورالعمل اجرای این طرح در شهرهای بزرگ به دانشگاه‌های علوم پزشکی در حالی ابلاغ شد که به دلیل ایرادات زیادی که داشت طرح مذکور برای بازنگری دوباره در دستور کار کارشناسان وزارت بهداشت قرار گرفت و در حال حاضر 48 اشکال بر نسخه صفر دو پزشک خانواده وارد شده است.

48 اشکال بر نسخه صفر دو پزشک خانواده وارد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به دنبال نبود سیستم ارجاع در حوزه بهداشت و درمان کشور و مشکلات فراوانی که به خاطر خلأ آن در حوزه سلامت احساس شد، طرح پزشک خانواده در بیش از یک دهه اخیر برای تقویت آن مطرح و اجرای آن در چند فاز تعریف شد.

فاز اول طرح پزشک خانواده از چند سال قبل در روستاها در حالی به اجرا درآمد و پزشکان عمومی را به عنوان سطح یک خدمات درگیر کرد که به اعتراف بسیاری از مسئولان سلامت کشور و گلایه پزشکان درگیر با نواقص زیادی همراه بود که با وجود جلسات و نشست‌های زیاد برای حل مشکلات اما هم‌چنان کج‌دار و مریز در حال پیاده شدن است.

اسفندماه سال گذشته بود که خبر ابلاغ دستورالعمل نسخه صفر دو پزشک خانواده که همان اجرایی شدن این طرح در شهرهای بزرگ بود را در صورتی شنیدیم که به دلیل اشکالات فراوان آن برای بازنگری دوباره روی میز کارشناسان وزارت بهداشت قرار گرفت.

این اشکالات در 48 محور با عنوان مشکلات اجرایی طرح پزشک خانواده شهری تنظیم شده که به شرح ذیل آمده است.

در نسخه صفر دو پزشک خانواده آمده است که بیمار براساس اجرای طرح پزشک خانواده باید یک پزشک را انتخاب کند و در چارچوبی که پزشک برای او انتخاب می‌کند، قرار گیرد و مسائل و مشکلات درمانی خود را پی‌گیری کند، بی‌تردید برای جامعه‌ای که همیشه در انتخاب پزشک آزاد بوده و حتی در برخی موارد دستور تجویز دارو توسط بیمار به پزشک می‌شود اجرای موفق آن به یک فرهنگ‌سازی اساسی نیاز دارد.

در قسمت پرداخت بیمه‌ها، وضعیت بیمه‌های تکمیلی معلوم نیست. بیمه‌ مکمل با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و وزارتخانه‌ها قرارداد می‌بندد قراردادی که افراد بدون هدایت هر جا که خواستند بروند که این خلاف سیاست پزشک خانواده است.

یک ماده‌ قانونی در قانون بیمه‌ همگانی وجود دارد که تمام بیمارستان‌ها و مراکز، مکلفند با بیمه‌های پایه قرارداد ببندند اما برخی از بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های پایه مثل تأمین اجتماعی و خدمات درمانی قرارداد ندارند که باید تکلیف آن روشن شود.

هزینه پرداخت از جیب، در مراجعات غیر ضروری به اورژانس 30 درصد است که اگر بیمار در ساعات تعطیلی مرکز زیر پوشش مراجعه کند باید پرداخت، با توجه به اینکه مشکل از بیمار نیست و مربوط به تعطیل بودن مراکز است این هزینه زیاد است.

هم‌چنین نحوه پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها، تکلیف مطب‌های نیمه‌ وقت، اجاره مطب مشخص نشده و هزینه کم برای تمام کادر و معلوم نبودم اعتبارات از دیگر اشکالات نسخه صفر دو پزشک خانواده مطرح شده است.

اجاره‌بها مراکز مجری برنامه پزشک خانواده در بخش‌های خصوصی و نحوه پرداخت مالی پرسنل در مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه در بخش خصوصی نامشخص است.

* تعریف بیمار اورژانس در اجرا با مشکل رو به ‌رو می‌شود

روزهای تعطیل و ساعات غیر اداری در شهرهای زیر 20 هزار نفر برای ویزیت پزشک و خدمات اورژانس تعرفه دیده نشده است.

هم‌چنین نحوه پرداخت به پزشکان و پرستاران شاغل که در این مراکز به صورت شیفتی انجام وظیفه می‌کنند، مشخص نشده است.

پرداخت به پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی که به صورت شیفتی کار می‌کنند و تابع طرح نیستند مشخص نشده است.

در این مقاله آمده است که افزایش مبلغ سرانه به ماهانه 4 هزار و 500 تومان، کاهش جمعیت زیر پوشش هر پزشک به حداکثر یک‌ هزار و 500 نفر، حرکت به سوی تأسیس درمانگاه‌های کوچک خصوصی و چند پزشک با ارائه مجموعه‌ای از خدمات پیراپزشکی سه راهکار اصلی برای حل مشکلات این طرح مطرح شده است.

به گزارش فارس از اصفهان، پزشکان اصفهان معتقدند که اگر اشکالات وارد شده به نسخه صفر دو برطرف شود، نسخه جدید آن به نام نسخه صفر سه ابلاغ می‌شود و این در حالیست که هم‌اکنون این نسخه با تمام اشکالات موجود در حال اجراست. 

--------------------------

گزارش از عاطفه قلع‌ریز

--------------------------

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول