اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) بیان کرد

وظیفه ما اقامه نماز است نه فقط خواندن نماز‌

خبرگزاری فارس: مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) با اشاره به وظایف مسلمانان در برابر نماز گفت: وظیفه ما فقط نماز خواندن نیست بلکه وظیفه ما اقامه نماز است.

وظیفه ما اقامه نماز است نه فقط خواندن نماز‌

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)، حجت‌الاسلام و‌المسلمین‌ محمدرضا کرباسی در همایش ائمه جماعات جنوب تهران اظهار داشت: هدف همه ما اعم از ائمه جماعات و مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش از برگزاری نماز در مدارس، باید «اقامه نماز» باشد و فقط نماز خواندن کافی نیست.

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین ضمن عرض تسلیت ایام شهادت جانگداز صدیقه‌ طاهره، حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: از خداوند متعال می‌خواهیم که با ظهور فرزندشان حضرت مهدی (عج) به یکی از غم‌های امت پایان بدهد و به لطف خدا شاهد برپایی حرم با شکوه حضرت زهرا (س) باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اوصاف مؤمنان اهل تقوا در آیات قرآن کریم گفت: در هیچ جای قرآن وجود ندارد که "نماز خواندن" به عنوان وصف مؤمن با تقوا مطرح شده باشد.

حجت‌الاسلام کرباسی تاکید کرد: در همه جای قرآن، وصف مؤمن با تقوا «اقامه نماز» مطرح شده است و در آیه‌ای از قرآن کریم اقامه نماز با صیغه مضارع آمده است، یعنی اقامه نماز باید همیشگی و مستمر باشد.

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) در ارتباط با معنای اقامه نماز عنوان کرد: هدف همه ما اعم از ائمه جماعت و مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش از برگزاری نماز در مدارس، باید «اقامه نماز» باشد و فقط نماز خواندن کافی نیست.

وی ادامه داد: ائمه جماعات و مسئولان مدارس در راستای اقامه نماز باید کارهای زیادی بکنند و با هم، همکاری داشته باشند.

حجت‌الاسلام کرباسی تاکید کرد: به فضل خدا همه ما مشمول دعای حضرت ابراهیم (ع) شویم که فرموده بود «رب اجعَلنی مُقِیمَ الصَّلوة و من ذرّیتی» یعنی مرا جزو اقامه کننده نماز قرار بده و همچنین فرزندان مرا. می‌توانیم از این دعا نتیجه بگیریم که هر کس تا روز قیامت برپا دارنده نماز باشد، مشمول دعای حضرت ابراهیم (ع)است و به لطف خدا ما مشمول دعای حضرت ابراهیم (ع) شویم.

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین با بیان اینکه دنیا و آخرت ما در سایه نماز آباد می‌شود، خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید «اِستَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوة» استعانت از نماز، در دنیا مطرح است، اگر چه در آخرت هم مطرح است.

وی در ادامه افزود: از عارف بزرگوار حاج شیخ حسنعلی نخودکی نقل است که معمولا هر کسی مشکلی داشت و از ایشان می‌خواستند که برای حل مشکل‌شان دعا کنند، ایشان تاکید می‌کردند به «نماز اول وقت آن هم به جماعت». هر کسی که به توصیه این عالم دینی توجه می‌‌کرد، مشکل و گرفتاریش حل می‌شد.

حجت‌الاسلام کرباسی اظهار داشت: امام جماعت باید خودش را فراموش بکند و به مأموم توجه داشته باشد، مشکل است که امام جماعت رو به خدا بایستد و توجهش به خدا باشد و حواسش هم به مأمومین باشد خیلی سخت است. در روایتی از رسول گرامی اسلام (ص) منقول است که اگر امام جماعتی به مأمومین توجه نداشته باشد و دعای فردی بکند، به مأمومین خود خیانت کرده است.

مدیر جامعه علمیه امیرالمومنین با تاکید بر اینکه امام جماعت باید ظاهری آراسته، چهره‌ای اصلاح شده و پوششی زیبا داشته باشد، عنوان کرد: ائمه جماعات باید از «هنر ارتباط با مخاطب» بهره‌مند باشند، مخاطبانی که امام جماعت با آنها برخورد می‌کند، مدیران مدارس، معلمین و دانش‌آموزان هستند که با هر کدام از این عزیزان شکل ارتباط متفاوت است و امام جماعت با ارتباط صحیح و سازنده می‌تواند از حضور مدیر و معلمین در نماز جماعت بهره مند شود که در موفقیت ایشان تأثیر بسزائی دارد، در این زمینه باید مطالعات دقیق داشته و از مشاوره و تجربه اساتید، بزرگان و ائمه جماعات موفق استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام جماعت باید بداند که شخص سئوال کننده، مقلد کدام مرجع تقلید است، تصریح کرد: امام جماعت در اموری که تخصص ندارد مثل مشاوره به دانش آموزان، وارد نشود.

همایش ائمه جماعات مدارس جنوب تهران با حضور مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و ائمه جماعات مدارس، در مدرسه مطهره شاهد این منطقه برگزار شد.

انتهای پیام/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول