به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان مرکزی سینا دلشادی اظهار داشت: روشن و عیان کردن اهمیت کار و تولید در مکتب و فرهنگ اسلامی و ایرانی و نشان دادن پیوندهای عمیق این مفاهیم با ادبیات و باورهای دینی و اعتقادی مردم این مرز و بوم، ترویج روحیه خودباوری و بیگانهستیزی، ایجاد روحیه تلاشگری و جهادگری، انگیزه بخشی برای تثبیت جایگاه کار، تلاش و مجاهدت در جامعه، درک، تبیین، تفهیم و ارائه مفاهیم کارآیی، اثربخشی و بهرهوری با بهرهگیری از قالبهای مختلف هنری و نمایاندن تقدس و معنویت مفهوم کار و تولید در فرهنگ دینی و ملی از مهمترین وظایف هنرمندان و حوزه هنری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف روشن و طبیعی رشد سطح تولید، افزایش ثروت است بیان داشت: هدف نهایی از افزایش ثروت و نقش ثروت در اجتماع در دیدگاه اسلام عمیقاً متفاوت از نظام سرمایهداری است که همه چیز را در «ماده» خلاصه میکند و بالاجبار رشد و افزایش ثروت ملی را یک امر ضروری میداند بدون آنکه به نحوه توزیع و میزان برخورداری افراد توجهی بشود.
رئیس حوزه هنری استان مرکزی ادامه داد: در نظامهای سرمایهداری استفاده از ابزار در وسایل پیشرفته همواره مورد توجه قرار دارد، گرچه به قیمت بیکاری هزاران کارگر تمام شود و هزاران رهگذر در زیر چرخهای این ارابه عدالتپیشه جان خود را از دست بدهند که یکی از بارزترین و زندهترین دلایل بر این مدعا جنبش والاستریت است که نفسهای اقتصاد نظام استکبار و سلطه را به شماره انداخته است.
دلشادی با اشاره به اینکه آنچه در مورد مفهوم ثروت در دین مبین اسلام مدنظر است اساساً با آنچه در نظامهای مادی مطرح میشود متمایز و متفاوت است گفت: از دیدگاه اسلام ثروت هدف بسیار مهمی است، اما هدفی است که جنبه ابزاری دارد، یعنی وسیلهای است برای خلافت انسان بر روی زمین و تعالی آدمی، اسلام با رشد ثروت برای ثروت مخالف است، اسلام میخواهد ثروت افزایش یابد تا در اختیار انسان باشد نه انسان در اختیار آن قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: در اسلام هدف از افزایش تولید، ترویج و تامین رفاه عمومی است، همانطور که حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر حاکم مصر بیان فرمود، اما اگر مردم در خدمت تولید و سرمایه قرار بگیرند و ثروت در راستای مصالح و منافع آنان به کار گرفته نشود، این سخن پیامبر(ص) عینیت خواهد یافت: «إنّ الدنانیر الصفر والدراهم البیض مهلکاکم کما أهلکا من قبلکم» «دینارهای زرد و درهمهای سفید شما را هلاک مینماید چنانکه گذشتگان شما را هلاک نمود»، به همین خاطر ما معتقدیم که اگر اسلام به جای نظام سرمایهداری بود به ابزار و ماشینآلات اجازه نمیداد تا جایگزین کارگران شوند، مگر اینکه ابتدا مشکلات آنها را حل کند.
دلشادی پیرامون دیدگاه اسلام در مورد مشکل اصلی اقتصادی افزود: از نظر اسلام مشکلات اقتصادی به خاطر کمبود مواد اولیه و محدودیت زمین نیست، چنانکه سرمایهداری معتقد است طرفداران این مکتب با تسلیم در برابر این مشکل و بدیهی بودن آن کوشش کردهاند تا با افزایش سطح تولید این مشکل را حل کنند، ولی با این راه حل نظام سرمایهداری را در مشکل فرو بردهاند، در حالی که قصد داشتند مشکلات را ریشهکن کنند، اسلام معتقد است که طبیعت کاملاً در راستای مصالح انسانی قرار دارد؛ مشروط به اینکه کفران نعمت صورت نگیرد و در راستای بهرهبرداری صحیح از منابع طبیعی (شکر نعمت) و توزیع عادلانه ثروت گام بردارند.
وی تاکید کرد: تحقق شعار سال که توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح شده ناظر به مفاهیم عمیق دینی است که نمیتوان بدون درک و توجه لازم به آنها در راستای عملی کردن و جامه عمل پوشاندن به فرمایشات و منویات ارزشمند ایشان اقدام کرد.
رئیس حوزه هنری استان مرکزی گفت: در پرداختن به مفاهیم اقتصادی و در برنامهریزیهای عملیاتی این حوزه باید دقت کرد که بعد فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است و وجهه و صبغه اصلی انقلاب اسلامی ایران بعد فرهنگی آن است و تلاش و کوشش در زمینههای دیگر نیز در رهگذر احیای فرهنگ اصیل، غنی و پویای اسلام، جنبه مقدماتی و تکمیلی دارد.
دلشادی با بیان اینکه نیل به استقلال واقعی برای یک ملت در هیچ بعدی پیش از تحقق استقلال فرهنگی میسر نخواهد بود اذعان داشت: حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی و برخاسته از بطن انقلاب اسلامی نیز باید با تبیین صحیح و هوشمندانه مسئله با زبان شیوا و بیان رسای هنر به فرهنگسازی در این حوزه بیش از پیش مبادرت ورزد و همت گمارد.
انتهای پیام/ن30/د1000