اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های اصفهان/

موزه هنرهای تزئینی اصفهان گنجینه‌‌ای از هنرهای تزئینی ایران

خبرگزاری فارس: موزه هنرهای تزئینی که مجموعه‌ای از آثار هنری در زمینه‌های متفاوت است، در واقع همان عمارت تاریخی رکیب‌خانه بوده که اکنون گنجینه هنرهای تزئینی اصفهان نام گرفته است.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان گنجینه‌‌ای از هنرهای تزئینی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عمارت تاریخی رکیب‌خانه از جمله بناهای بافت قدیم و مرکزی اصفهان است که نزدیک بناهای مشهوری مانند تالار اشرف، کاخ چهل‌ستون، عمارت عالی قاپو و  توحیدخانه قرار دارد و در اوایل قرن یازدهم هجری مقارن با سلطنت شاه عباس اول به عنوان یکی از بناهای مجموعه دولت‌خانه صفوی احداث و محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق‌آلات اصطبل دولتی بوده است.

با اضمحلال حکومت صفویه عمارت رکیب‌خانه نیز متروک شد، اما در عصر قاجار به دستور حاج محمد حسین‌خان صدر اصفهانی صدر اعظم فتحعلی‌شاه بار دیگر این عمارت احیا و بازسازی شد.

این بنا در دوره حکومت «مسعود میرزا ظل‌السلطان» بعد از انجام تعمیرات و الحاقاتی به عنوان محل زندگی این حاکم تعیین شد، سپس در دوران پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان در این محل مستقر و تغییراتی در ساختمان و به خصوص جبهه غربی آن صورت گرفت.

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رکیب‌خانه مورد مرمت اساسی قرار گرفت و بعد از بازسازی مقرر شد، اشیای موجود در موزه‌های هنرهای تزئینی تهران و بقیه اشیا قدیمی به اصفهان منتقل و در این ساختمان به معرض تماشای عموم گذاشته شود.

در اجرای این هدف در تابستان 1375 موزه هنرهای تزئینی به طور رسمی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

در حال حاضر این گنجینه با فضایی به مساحت دو هزار و 600 متر مربع و حدود یک هزار و دویست مترمربع فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دایمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده است.

این موزه هم‌اکنون شامل 7 بخش‌ دائمی است، بخش کتابت شامل مجموعه‌‌ای از قطعه‌های خوش‌نویسی اوراق و مجلدات قرآن کریم، احادیث، کتب ادعیه و اشعار است که به ‌وسیله هنرمندان و خوش‌نویسان نامدار و بلند آوازه همچون محمد صادق خوانساری، میر علی هروی و محمد هاشم لؤلؤ اصفهانی کتابت شده‌ است.

در بخش آثار لاکی مجموعه زیبایی از انواع اشیاء لاکی، قلمدان‌ها، جای طومار، قاب‌‌های آئینه‌، تراز و جلد آلبوم به نمایش درآمده که از استادان بزرگی مانند آقا صادق میرزا بابای شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی و آقا نجف علی اصفهانی به یادگار مانده‌‌اند و با نقوش مختلف گل و مرغ، تک چهره، صورت‌ سازی، ترنج و سر ترنج شکارگاه زینت یافته‌‌اند.

در بخش دست بافته‌ها منسوجات متنوع و کم نظیری از نمونه‌های آثار دوره صفوی تا قاجار به نمایش گذاشته شده است.

قلم کارهای ساخت اصفهان و قالیچه‌های معروف «بشریت» و «شکار چرخ» که طراح آن‌ها مرحوم عیسی بهادری است از دیگر آثاری است که در این بخش به نمایش گذاشته شده‌‌اند .

در بخش نگارگری آثار نگارگری ایرانی در سبک و شیوه‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند که از آن جمله می‌توان مینیاتورهای هرات، اصفهان، تبریز و تک چهره‌های قاجاری را بر شمرد.

تابلو ارزشمند و نفیس «چوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوه سوخت، معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده از آثار جالب این بخش است .

بخش آثار فلزی شامل زیورآلات طلا و نقره، کمربند، قلاب کمر، قاب دعا، انواع قوطی، قفل، قلمدان، سر قلیان، قاب آیینه، باروت دان، انفیه‌دان، عود سوز، جام‌های چهل کلید، قیچی، چاقو و موارد دیگر است که از جمله آنها می‌توان به سینی ملیله نقره و طلاکار استاد عباس زنجانی اشاره کرد که در قرن 13 هجری قمری ساخته شده است.

در بخش آبگینه، چینی و سفال آثار زیبایی از بلورهای مرصع و کریستال‌های تراش‌دار، شمایل شاهان قاجاری، قاب و قدح‌های اهدائی به رجال و حکام قاجاری که در اصفهان ساخته شده‌اند به نمایش در آمده است.

در آخرین بخش موزه که شامل آثار چوبی است، بینندگان شاهد آثار نفیسی از صنایع چوبی سنتی مانند خاتم سازی، منبت کاری، مشبک و معرق هستند که انواع قاب آیینه، رحل و جعبه قرآن، قلمدان، جعبه آرایش، قاشق و ملاقه‌های مختلف از آن جمله هستند.

به گزارش فارس، نمایشگاه‌های مختلفی نیز به مناسبت‌های گوناگون در موزه بر پا می‌شود که بیشتر آنها در ارتباط با هنرهای اسلامی مانند خوش‌نویسی و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای است.

انتهای پیام/خ۱۰/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول