اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با موضوع تاریخ و باستان‌شناسی

25 هزار قطعه شیء در موزه حسین‌پناه نمایش داده می‌شود

خبرگزاری فارس: صاحب نخستین موزه خصوصی استان اصفهان گفت: در حال حاضر بیش از 25 هزار قطعه شیء که شامل 30 مجموعه است، در موزه حسین‌پناه به عنوان نخستین موزه خصوصی باستان‌شناسی و ‌تاریخ در استان اصفهان به نمایش گذاشته شده است.

25 هزار قطعه شیء در موزه حسین‌پناه نمایش داده می‌شود

حسین حسین‌پناه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره نخستین موزه خصوصی در استان اصفهان اظهار داشت: در سال 84 با گرفتن مجوز موزه خصوصی تاریخ و باستان‌شناسی آثاری را که بیش از 40 سال جمع‌آوری کرده بودم به نمایش گذاشتم.

وی با اشاره به اینکه کار جمع‌آوری اشیای قدیمی را با گردآوری آلبوم‌های تمبر از کودکی آغاز کرده‌ام، بیان داشت: در حال حاضر با بیش از 25 هزار قطعه شیء که شامل 30 مجموعه است، در دو منزل قدیمی که از میراث فرهنگی خریداری و چهار سال مرمت کردم به نمایش گذاشته‌ام.

صاحب نخستین موزه خصوصی استان اصفهان با اشاره به اشیای موجود در این موزه افزود: در این موزه، آثار سفال و مفرقی با قدمت 7 هزار سال پیش به این طرف آغاز و هم‌چنین آثاری که متعلق به دوره اول و دوم پهلوی نیز هست، وجود دارد.

وی ادامه داد: در موزه تاریخ و باستان‌شناسی حسین‌پناه می‌توان مجموعه‌های صوتی و تصویری از جمله رادیو، گرامافون، ضبط صوت، تلویزیون، پروژکتور، آپارات، دستگاه پخش اسلاید، صفحه‌های صوتی، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری را دید.

وی با اشاره به اینکه از هر کدام از اشیای گران‌قیمت بی‌نظیر تنها یک نمونه در این موزه وجود دارد، بیان داشت: تعداد آثار عتیقه و باستانی به قدری است که هر از چند گاهی آنها را تعویض و اشیاء جدید را جایگزین آن می‌کنیم.

حسین‌پناه که تمام آثار در این موزه را دارای شناسنامه از طرف سازمان میراث فرهنگی دانست، تأکید کرد: وجود این موزه برای مردم اسباب را فراهم آورده تا اگر اشیای عتیقه و قیمتی در منزل دارند با فروش به این موزه و شناسنامه‌دار شدن دیگر مشکلات قانونی هم نداشته باشند.

وی مجسمه‌های جواهرنشان، تلسکوپ طلایی، تلفن هندلی، نخستین پیغام‌گیر تلفن، انواع سکه و تمبر، ساعت‌های مچی ایرانی و روسی، چندین نسخه خطی و دستگاه ساخت کلاه نمدی را از دیگر آثار این موزه نامید و بیان داشت: برخی از این قطعات و اشیاء تنها در این موزه وجود دارد و نه تنها از داخل کشور بلکه از سایر کشورها نیز جمع‌آوری شده است.

این موزه‌دار اصفهانی که علاقه بسیاری به جمع‌آوری اشیاء عتیقه دارد، اضافه کرد: هر کدام از اشیاء نیاز به نگه‌داری و شرایط ویژه‌ای دارند که با رعایت تمام این موارد از نظر درجه حرارت، نور و موارد دیگر این کار به کمک کارشناسان و مرمت‌گران انجام می‌‌شود.

وی وجود موزه‌های خصوصی در ایران را بسیار اندک دانست و افزود: در کشوری مانند آلمان که از بیش از 8 هزار موزه دارد، 4 هزار موزه آن خصوصی است، در کشوری مانند ایران با این قدمت طولانی، به طبع وجود موزه‌های خصوصی یک نیاز ضروری محسوب می‌شود.

حسین‌پناه با اشاره به هجمه‌های فرهنگی دنیای غرب نسبت به ایران اسلامی افزود: ایران با دارا بودن قدمت فرهنگی و تمدنی 14 هزار ساله می‌تواند در مقابل کشورهایی با قدمت تنها 300 سال مقاومت کند که یکی از راهکارهای این مقاومت ایجاد موزه‌های خصوصی است.

وی بازدید عموم از این موزه را آزاد دانست و اظهار داشت: علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از موزه حسین‌پناه هر روز از ساعت 9 صبح تا پنج بعد از ظهر به خیابان مسجد سید، بازارچه بیدآباد جنب درب مسجد سید موزه تاریخ و باستان‌شناسی حسین‌پناه مراجعه کنند.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول