اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با شروع ایام تعطیلات نوروزی

موزه سکه‌های تاریخی قبل و بعد از اسلام در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست منطقه آزاد ارس گفت: موزه سکه و سنگ‌های قیمتی تاریخ قبل و بعد از اسلام در کاروانسرای خواجه‌نظر جلفا در منطقه آزاد ارس برای بازدید میهمانان نوروزی این منطقه راه‌اندازی می‌شود.

موزه سکه‌های تاریخی قبل و بعد از اسلام در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، صادق نجفی با بیان اینکه موزه سکه و سنگ‌های قیمتی تاریخ قبل و بعد از اسلام در کاروانسرای خواجه‌نظر جلفا در منطقه آزاد ارس برای بازدید میهمانان نوروزی این منطقه راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: این موزه در محل نمایشگاه‌های هنری منطقه آزاد ارس واقع در کاروانسرای تاریخی خواجه‌نظر راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: سکه‌های ارائه شده مربوط به تاریخ قبل و بعد از اسلام بوده و 100 سکه قیمتی و کمیاب را شامل می‌شود.

نجفی با بیان اینکه این سکه‌ها گویای فرهنگ و اقتصاد ده‌ها قرن پیش است، گفت: گردشگران می‌توانند با بازدید از این موزه با فرهنگ اقتصادی و اجتماعی گذشته‌های دور گذشتگان ایرانی آشنا شده و تاریخ پولی کشور را از قبل از اسلام تاکنون مشاهده کنند.

این نمایشگاه از ساعت 10 صبح تا 20 شب در این مکان تاریخی و زیبا برای بازدید عموم دایر است.

نخستین سکه‌ها در ایام قدیم از جنس طلا (دینار)، نقره (درهم) و مس ساخته شد و شکل همه سکه‌ها گرد نبوده است بطوریکه بعضی سکه‌های ایران قدیم چندگوش‌اند، بعضی دیگر نیز میله‌ای و به شکل یک میخ یا سنجاق کوچک‌اند.

با اختراع سکه مشاغل دولتی زیادی در ایران قدیم به وجود آمد، اختراع سکه، کلمات و اصطلاحات زیادی به زبان‌های ایرانی وارد کرد.

نوشته‌های روی بزرگ‌ترین سکه جهان که در موزه بریتانیا قرار دارد، به خط و زبان فارسی است.

از روی نقش و نوشته سکه‌ها می‌توان اطلاعاتی از تاریخ و اجتماع ایران قدیم به دست آورد که در کتاب‌ها و کتیبه‌ها موجود نیست.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول