اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موزه میراث روستایی گنج غنی نماد فرهنگ گیلان است

خبرگزاری فارس: موزه میراث روستایی خاطرات گمشده بیش از 100 سال گذشته و گنج غنی تاریخ و فرهنگ سرزمین گیلان زمین است.

موزه میراث روستایی گنج غنی نماد فرهنگ گیلان است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود 260 هکتار در پارک جنگلی سراوان واقع در کیلومتر 18 جاده رشت به تهران قرار دارد.

فکر تاسیس این موزه پس از زلزله خرداد سال 69 گیلان که روند تخریب بناهای سنتی را تندتر کرد، پیدا شد اما آغاز فاز مطالعات مقدماتی آن از اوایل سال 81 بود.

در اردیبهشت سال 84 نخستین کارگاه حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق راه‌اندازی شد و بر پایه مطالعات مردم‌شناسی و معماری 9 حوزه فرهنگی و معماری در گیلان شناسایی و برای هر یک از آنها امکان ویژه‌ای در محل موزه در نظر گرفته شده است.

هر کدام از این حوزه‌ها با بازسازی یک روستا در محل موزه معرفی می‌شوند و تاکنون جلگه شرق، مرکز و غرب، کوهپایه شرق و غرب و کوهستان غرب متشکل از 71 سازه شامل مجموعه‌های مسکونی، مسجد قهوه‌خانه‌های سنتی و... در محل موزه بازسازی شده است.

در سایت مجموعه موزه میراث روستایی بازارچه برای عرضه صنایع دستی و هنرهای گیلانی احداث شده است و دو مجموعه مهمانپذیر هر یک با ظرفیت 150 واحد سه تا پنج نفره طراحی شده که از معماری روستایی گیلان بهره گرفته است.

در طراحی سایت محل‌های جداگانه برای نمایش‌ها و بازی‌های سنتی، پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، بازار روز، کارگاه صنایع دستی، مزارع برنج و باغ‌های چای، معماری روستایی، پارک بازی کودکان، چای‌خانه‌ها، رستوران‌های سنتی، اردوگاه تفریحی و پژوهشکده معماری و مردم‌شناسی در نظر گرفته شده است.

معماری روستایی موزه به دلیل تنوع اقلیمی شامل ییلاقی، کوهپایه‌ای، جنگلی و جلگه‌ای، رنگارنگی و همزیستی اقوام مختلف نظیر گیلک، تالش، ترک، گلش و کرد جلوه‌های متنوعی به فضای موزه داده است.

هر یک از این جلوه‌ها هماهنگ با طبیعت مناطق و نیازهای ساکنان آن دارد و شناسایی و شناساندن دانش نانوشته و رمز و رازهای ناگفته انواع این معماری نشان می‌دهد که ساکنان روستاهای گیلان در مدت تاریخ چگونه اهل سرزمین خود بوده‌اند.

موزه میراث روستایی خاطرات گمشده بیش از 100 سال قبل و گنج غنی تاریخ و فرهنگ سرزمین زیبای گیلان زمین است.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول