اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/خراسان جنوبی نگین کویر ایران/

رضایی: بازدید چشمگیر از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بیرجند

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از بازدید چشمگیر مسافران نوروزی از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بیرجند خبر داد.

رضایی: بازدید چشمگیر از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا رضایی صبح امروز در بازدید از موزه‌های بیرجند اظهار داشت: موزه مردم‌شناسی بیرجند در سال 1372 از سوی میراث فرهنگی و پس از موزه باستان‌شناسی به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: موزه مردم‌شناسی بیرجند در طبقه همکف عمارت مرکزی اکبریه واقع شده ‌که هدف از ایجاد این موزه به نمایش گذاردن چگونگی معیشت و زندگی مردمی است که از طریق مشاغل و حرفی که برعهده داشته‌اند بدون بهره‌گیری از تکنولوژی و زندگی امروزی امرار معاش می‌کردند.

رضایی اضافه کرد: این موزه پیوندی را بین نسل جدید و گذشته پرافتخار نسل گذشته و پیشینیان او برقرار می‌کند و از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به بخش مراسم عروسی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی، سفالگری، عطاری، دستاسی و آهنگری که در قالب مانکن‌هایی به نمایش گذارده شده‌اند اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: بسیاری از مشاغل و حرف به نمایش گذاشته شده در این موزه از بین رفته‌اند و برخی دیگر نیز رو به اضمحلال و نابودی هستند.

این مسئول با اشاره به موزه باستان‌شناسی بیرجند تاکید کرد: موزه باستان‌شناسی بیرجند در سال 1371 تأسیس و راه‌اندازی شد و در سال 1374 با طراحی نو توسعه و تجهیز شده است.

وی گفت: این موزه مشتمل بر بخش‌های متعددی از جمله بخش سفال، مفرغ، سکه، بخش روشنایی، قرآن و کتابت و نیز مجموعه‌ای از اشیا و مواریث است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: در موزه باستان‌شناسی بیرجند اشیا به نمایش گذاشته شده، سیر تاریخی مدون و منظمی را از هزاره سوم تا دوره قاجار مشتمل بر بخش‌های متفاوت را در بر می‌گیرند که از مهم‌ترین بخش‌های موزه می‌توان به بخش سکه و قرآن اشاره‌ کرد.

رضایی عنوان کرد: در بخش روشنایی این موزه انواع  پی‌سوزهای سفالی و فلزی و تعدادی چراغ‌های گردسوز با پایه و بدنه سنگی، سرامیکی و برنزی نیز به نمایش درآمده است.

وی اذعان داشت: گرچه به لحاظ تاریخی قدمت بعضی از این اشیا، کمتر از یکصد سال است، ولی از نظر هنری قابل توجه هستند و قدیمی‌ترین اشیای موجود در این بخش پی‌سوزهای سفالی است که قدمت برخی از آنها به پیش از اسلام بر می‌گردد.

انتهای پیام/ن۲۰/پ3003 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول