اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان

گیلان گنجینه‌ای از طبیعت و تمدن

خبرگزاری فارس: گیلان سرزمینی سبز و گنجینه‌ای از طبیعت و تمدن است.

گیلان گنجینه‌ای از طبیعت و تمدن

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان یکی از استان‌های شمالی کشور با مساحت بیش از 14 هزار کیلومتر است و رشته‌های کوه‌های البرز با ارتفاع متوسط سه هزار متر مانند دیواری در باختر و جنوب گیلان کشیده شده و این منطقه جز از راه دره منجیل راه شوسه دیگری به فلات ندارد.

کمترین فاصله کوه از دریای خزر در منطقه حویق تالش حدود سه کیلومتر و بیشترین فاصله کوه از دریای خزر در منطقه امامزاده هاشم حدود 50 کیلومتر است.

گیلان از شمال به دریای خزر و جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل، از جنوب به زنجان و قزوین و از شرق به مازندران محدود است و طبق آخرین تقسیمات کشوری این استان 49 شهر، 43 بخش، 109 دهستان، دو هزار و 888 آبادی و بیش از 2.4 میلیون نفر جمعیت دارد.

گیلان دارای 16 شهرستان شامل آستارا، آستانه‌اشرفیه، املش، بندرانزلی، تالش، رشت، رضوانشهر، رودبار، رودسر، لنگرود، سیاهکل، شفت، لاهیجان، صومعه‌سرا، فومن و ماسال است.

گیلان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کم‌نظیری است و جنگل‌های انبوه، شالیزارهای وسیع، زیستگاه‌های پرندگان، آبگیرها، رودها و سواحل چشم‌نواز دریای خزر، پارک‌ها و انواع گیاهان زیبا و کمیاب از جاذبه‌های ارزشمند طبیعی این استان محسوب می‌شوند.

هنرهای سنتی و صنایع دستی در گیلان از قدمت و تنوع زیادی برخوردار است که می‌توان به چادرشب‌بافی،  بامبوبافی، نمدمالی، گلیم‌بافی، چموش‌دوزی، سفالگری، حصیربافی، رشتی‌دوزی و... اشاره کرد.

غذاهای معروف گیلان نیز شامل میرزاقاسمی، فسنجان، مرغ ترش، اناربیج، ترش کباب، شیش‌انداز، ترش‌تره، باقلاقاتق، سیر قلیه، مرغ و ماهی ‌شکم‌پر و... است.

آهوچره، لافندبازی، کشتی‌گیله‌مردی و.. نیز از بازی‌های بومی و محلی سرزمین همیشه سبز گیلان است.

گیلان سبز گنجینه‌ای از طبیعت و تمدن است که هر ساله تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را در خود می‌پذیرد.

هر نقطه از گیلان دارای سرسبزی و زیبایی بسیار خاص و منحصر به‌فردی است که انسان ناخودآگاه بهشت خداوندی را در نظر مجسم می‌کند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول