اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

صنایع‌دستی تبلور فرهنگی و بومی مردمان گیلان است

خبرگزاری فارس: صنایع‌دستی گیلان تبلور عینی فرهنگ و هنر بومی مردمان سرزمین گیلان و آمیخته با سنت‌های گذشتگان و پیوند دهنده نسل قدیم و جدید و بهترین سوغات استان است.

صنایع‌دستی تبلور فرهنگی و بومی مردمان گیلان است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آنچه آدمی در گذر از تاریخ زندگی خود آفریده یادبودهایی در فاصله بین تولد و مرگ به مدد قدرت اندیشه خود است که تجلی آفریدگاری خداوند است.

در این فاصله انسان همواره در جستجوی زیبا و شورانگیز گاهی اوج گرفته و زمانی پریشان و درمانده شده و گاهی خاموشی گزیده است و در این حالات و احوال به هنگام حک کردن نقشی به سنگی یا فلزی و یا ترسیم خطوط نمادین بر بافته‌ای و یا تراشیدن پیکره‌ای مقصودی را بیان داشته و رمز و رازی را آشکار کرده است.

صنایع‌دستی تبلور عینی فرهنگی و هنر بومی مردمان سرزمین گیلان بوده و به عنوان یک هویت مانند تاریخ، اخلاق، زبان، نسبت‌های بومی باید حفظ شود.

این هنر با صنعت ملی قادر است و به عنوان یک عامل موثر در ایجاد اشتغال مولد با توجه به نیاز محدود سرمایه‌گذاری به ویژه در سطح مناطق محروم و دور افتاده کشور و در نتیجه کند کردن روند مهاجرت و حتی معکوس کردن مورد توجه قرار گیرد.

صنایع‌دستی گیلان همواره یکی از جاذبه‌های بسیار مهم برای مسافران بوده و تنوع تولید و مصرفی بودن آن به همراه وجود مواد اولیه بومی از شاخص‌های اصلی این  رشته بومی و سنتی استان است.

رشته‌های فعال و شاخص استان شامل چادرشب‌بافی، نمدبافی، معوق‌کاری، قلم‌زنی، زیورآلات سنتی، لباس محلی قاسم‌آبادی، کاشی‌کاری، جاجیم بافی، صنایع دستی چرمی، سفالگری‌ سرامیک، تراش شیشه، نقاشی، سفال، مشبک بافی و... است.

حصیربافی و سبدبافی از صنایع دستی و خانگی بسیار رایج در استان است و تولید سبدها و حصیرها در بیشتر نقاط این استان رواج دارد.

رشتی‌دوزی از جمله هنرهای بومی و خاص گیلان بوده که به رشتی‌دوزی مشهور است و در این نوع رودوزی سنتی و هنرورز با استفاده از قلاب و نخ‌های ابریشمی رنگین پارچه‌های ملون ماهوت را با دوخت زنجیره مزین می‌کند.

بامبوبافی، سفالگری، نمدمالی، چموش‌دوزی، نازک‌کاری و خراطی و کدوی قلیایی از دیگر صنایع‌دستی و ارزشمند گیلان است.

انتهای پیام/خ۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول