اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

لنگرود شهری با زیبایی‌های چشم‌نواز در گیلان

خبرگزاری فارس: لنگرود با دارا بودن طبیعت بکر و زیبایی‌های خیره‌ کننده‌اش یکی از مناطق چشم‌نواز گیلان است.

لنگرود شهری با زیبایی‌های چشم‌نواز در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، شهرستان لنگرود یکی از زیباترین مناطق دیدنی گیلان با طبیعتی بکر و چشم‌نواز و دارای دو ناحیه عمده جغرافیای جلگه‌ای و کوهستانی است.

در ناحیه جلگه‌ای نوار باریک ساحلی و در ناحیه کوهستانی محدوده‌های کوهپایه‌ای، جنگلی و مرتعی در ارتفاعات به چشم می‌خورد و مهم‌ترین رودخانه جاری در لنگرود «شلمانرود» است

لنگرود از شمال به دریای خزر، از شمال شرقی به شهرستان رودسر، از جنوب شرقی به املش و از جنوب غربی به سیاهکل و از شمال غربی به لاهیجان محدود می‌شود و مساحت آن 438 کیلومتر مربع است.

لنگرود در سال 1336 از لاهیجان جدا و شهرستانی مستقل شد که شامل سه بخش مرکزی، اطاقور، کومله و هفت دهستان مانند اطاق‌ور، لات بیل، دریاسر، مریدان، چاف، دیوشل و گل سفید و نیز 219 آبادی است که 5 آبادی خالی از سکنه است.

لنگرود دارای قدمت تاریخی زیادی است و نام آن 900 سال قبل (512 هجری قمری) در کتب تاریخی آمده است.

مردم لنگرود به زبان گیلکی با لهجه «بیه پس» تکلم می‌کنند و از نوشته‌های تاریخی چنین استنباط می‌شود که زمین‌های اطراف لنگرود باتلاقی بود و ساخت و ساز را دچار مشکل می‌کرد اما به مرور زمان و توسعه تجارت در گیلان لنگرود نیز رونق یافته و در زمینه کشاورزی به‌ویژه کشت کنف از شهرهای مهم محسوب می‌شود.

لنگرود در زمینه صنعت دارای صنایع فلزی از جمله تفنگ سازی (شکاری) بوده که به دلیل مرغوبیت و کیفیت خریداران زیادی داشته است.

شهر لنگرود در گذشته مانند شهرهای گیلان از خانه‌های پراکنده‌ای بین مزارع و توتستان و بیشه‌ها تشکیل می‌شد که به تدریج فاصله خانه‌ها کمتر شد و کوی‌هایی به وجود آمد.

کشاورزی در لنگرود مانند دیگر مناطق گیلان از رونق برخوردار بوده و محصولات عمده آن انواع برنج، چای و صیفی‌جات است و صید ماهی نیز از دیگر فعالیت‌های رایج این شهرستان محسوب می‌شود.

تالاب بین‌المللی کیاکلایه، پارک فجر، ساحل چمخاله، منطقه لیلاکوه، پارک جنگلی بلوردکان، بافت تاریخی لنگرود، خانه‌های منجم‌باشی و دریابیگی، قلعه دیزین، پل آجری بلوردکان، پل خشتی و محوطه کاروانسرای قدیمی از جمله جاذبه‌های گردشگری لنگرود هستند.

منطقه ساحلی چاف و چمخاله، منطقه کوهپایه جنگلی خرما، منطقه جلگه تالابی کیاکلایه جزو مناطق نمونه گردشگری لنگرود محسوب می‌شوند.

لنگرود دارای صنایع‌دستی گیوه‌بافی، دوخت‌ لباس محلی، دست‌بافت‌های سنتی، منبت و صنایع چوبی و حصیربافی است.

شهرستان زیبای لنگرود هر ساله پذیرای تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران است.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول